Raça humana
La mare que no té vergonya
Tenir una filla que practica la dansa des de petita m’ha ensenyat que, afortunadament, també hi ha extraescolars que congreguen públic que acostuma a ser bastant respectuós amb la canalla, fins i tot el dia en què s’organitza una competició en què, com és obvi, tothom desitja que guanyi la seva. També és cert que atès que el món de la dansa, i en general de les arts escèniques, acostuma a estar infrasubvencionat –sovint no s’arriba ni a la condició d’infra–, les famílies paguem tal quantitat de diners per qualsevol certamen que penses que un dia d’aquests, per compensar la inversió, sortirà a escena la reencarnació d’Anna Pávlova. S’ha de dir, però, que cada cop estic més convençuda que cobrar per un espectacle, fins i tot de mainada en formació, permet fer una selecció natural del públic que hi assisteix, deixant al marge els pallussos i els cafres. N’estic convençuda, i així m’he reafirmat fa pocs dies, després d’un festival que ha reunit diferents escoles de dansa que es feia al carrer, per tant, de franc. Sobretot quan una mare asseguda a la segona filera ha decidit que volia enregistrar el moment en què la seva filla era a l’escenari i és aleshores quan s’ha passat la discreció per l’engonal. Com aquell qui res, s’ha aixecat de la cadira i allà s’ha plantat, dreta i amb el mòbil a la mà, sense arribar a pensar si el seu cos descervellat podia tapar la visió a altres persones, que potser també volien gaudir en aquell precís moment de la seva filla o de la seva neta. I no és que la gent del darrere no s’hagi queixat, fins i tot una altra mare se li ha plantat just davant per renyar-la, però la senyora ni s’ha immutat i s’ha quedat allà, petrificada, com una estàtua. Quan la nena ha abandonat l’escenari i ella ha recuperat la mobilitat, encara s’ha queixat a algun acompanyant que la gent, en general, és poc comprensiva i solidària.