Política

El TC avala que l’avaluació final de primària es pugui fer en castellà

Educació assegura que no afecta les proves actuals, que es regulen per una altra norma

El ple del tribunal desestima parcialment el recurs de la Generalitat que veia invasió de competències en un decret estatal del 2015

El Tribunal Constitucional (TC) ha avalat que els pares puguin triar que els seus fills facin les proves finals d’educació primària en castellà. El tribunal ha desestimat parcialment el recurs de la Generalitat contra un decret del 2015 que regula les característiques d’aquestes proves, però fonts del Departament d’Educació han assegurat que la decisió judicial no afecta les proves que es fan actualment a Catalunya als alumnes de sisè de primària, ja que es regulen per una altra normativa. Les mateixes fonts indiquen que la prova que regula el decret del 2015 no s’està fent a Catalunya en aquests moments. La Generalitat va presentar un recurs, admès el 2016, contra el decret estatal perquè considerava que envaïa competències.

En un comunicat d’aquest dimecres, el TC explica que el ple del tribunal ha avalat el dret dels progenitors o tutors legals a triar l’idioma amb què volen que els nens facin les proves d’avaluació final de primària als alumnes de sisè, que recollia un decret estatal del 2015 aprovat pel govern de Mariano Rajoy. Aquest decret regula unes proves amb l’objectiu de saber quins són els coneixements adquirits per l’alumnat durant l’etapa de primària. Tot i això, no tenen cap validesa per al currículum final de l’alumne, sinó un “caràcter informatiu i orientador per a equips docents, famílies i alumnat”.

El punt 7.3 del decret estatal, avalat pel TC, diu que els pares podran triar que els nens facin les proves que no siguin de llengua (catalana, castellana o estrangera) en la “llengua cooficial” o en castellà. El ple del tribunal considera que el punt del decret que permet triar o bé el català o el castellà per fer les proves no envaeix les competències catalanes.

En canvi, el TC sí que declara inconstitucionals parts de dos articles (el punt 7.4 i 7.5 del decret) que establien que els responsables d’orientació de cada centre educatiu havien de fer un informe per cada alumne a l’hora d’establir adaptacions de la prova així com el fet que sigui el Ministeri d’Educació qui apliqui qüestionaris de context.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia