Intervenció de la Generalitat va advertir a Borràs que abusava dels contractes menors a l’ILC
L’exdirectora de la Institució de Lletres Catalanes defensa la legalitat dels contractes que va fer entre el 2014 i el 2016
Un administratiu declara al TSJC que la presidenta del Parlament li deia a qui adjudicar els contractes
Un administratiu de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) ha assegurat aquest dimarts al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que entre el 2014 i el 2016 l’aleshores directora de l’organisme, Laura Borràs, era qui li deia a qui havia d’adjudicar els contractes i ell l’obeïa perquè no tenia capacitat de decisió. A més, ha explicat que la Intervenció de la Generalitat va advertir el 2014 a l’ILC que estava abusant dels contractes menors i que hauria de fer procediments negociats, amb més publicitat. Borràs va presentar al·legacions a l’informe d’Intervenció dient que era totalment legal fer aquell tipus de contractes.
Aquest administratiu, Borràs, Isaías Herrero i un amic d’aquest últim estan investigats per adjudicar irregularment a dit a Herrero, amic de Borràs, diversos contractes fraccionats relacionats amb diversos projectes de la web de l’ILC. Segons fonts jurídiques, en la seva declaració voluntària davant del magistrat instructor, l’administratiu ha explicat que Borràs li enviava els pressupostos de diverses empreses per a cada contracte i després li deia a qui li havia d’adjudicar el contracte, que normalment era el d’import més baix. El que no sabia aquest administratiu, ha dit, és que totes les ofertes procedien d’Isaías Herrero, encara que estiguessin camuflades perquè procedien de diverses empreses o cooperatives de facturació.
Roger E.P. era un administratiu de l’ILC quan el juny del 2014, d’un dia per l’altre, la cap de contractació, Assumpta P.N., va agafar la baixa i ell la va haver de substituir en les seves funcions. Aquest administratiu no és jurista, sinó que té formació en sociologia, i només feia els tràmits per als contractes, però no decidia qui era l’encarregat de dur a terme la feina contractada, ja que l’òrgan de contractació era Borràs mateix.
Justament, sobre uns correus que es van enviar el 2014 amb Borràs sobre aquest tema, Roger E.P. ha dit que eren per rebre les indicacions de Borràs i traslladar-les a Herrero, amb qui feia el seguiment dels detalls del contracte. El 2015, i veient les indicacions de la Intervenció de la Generalitat, aquest administratiu va demanar a un homòleg seu al Departament de Cultura que li passés un model de contracte negociat.
El febrer del 2018, quan Borràs ja havia deixat l’ILC per ser diputada de JxCat al Parlament, va enviar un missatge de veu a Roger E.P. demanant-li que el proper cop que els Mossos d’Esquadra anessin a l’entitat per investigar els contractes ell l’avisés. L’home li va respondre que així ho faria. El juny següent, quan Borràs ja era consellera de Cultura, va tornar a enviar un missatge de veu a l’administratiu preguntant-li com estava la tramitació d’una factura impagada a Herrero. L’administratiu no li va respondre.
Avui també ha declarat un testimoni, cap de contractació del departament de Cultura. Ha explicat que a principis del 2014 ell, Borràs i l’aleshores cap de contractació de l’ILC, Assumpta P.N., es van reunir amb responsables de l’Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública de la Generalitat. La reunió, de caràcter general, havia de servir per explicar-los la instrucció 1/2014 sobre els nous criteris unificats de contractació de la Generalitat. En la reunió, ha dit el testimoni, Borràs va preguntar sobre els procediments de contractació negociats, que obliguen a publicitar l’oferta i a demanar almenys tres pressupostos.
Poc després va ser quan la Intervenció de la Generalitat va fer l’informe sobre l’exercici del 2013 demanant a l’ILC que no fes tants contractes menors, inferiors a 18.000 euros i d’adjudicació directa, sinó que els fes pel procediment negociat, més transparent. El juny del 2014 Borràs va presentar les al·legacions contra aquest informe.