Política

ANDRÉS ORTÍZ MOYANO

PERIODISTA I AUTOR DEL LLIBRE ‘#YIHAD'

“Els arxius d'Estat Islàmic són al cantó fosc d'internet”

“L'impacte mediàtic d'Al-Qaida és la prehistòria si es compara amb el del califat, que domina el llenguatge visual com si fos Hollywood”

“El gihadisme controla plataformes digitals i fins i tot volia crear un Facebook propi”

Missatge i impacte
Periodista especialitzat en comunicació digital, Andrés Ortíz Moyano (Sevilla, 1984) escriu a la revista digital ‘Esglobal.org' i el 2011 va obtenir un premi Blogosur per l'activitat com a blocaire. Ara publica ‘#Yihad' (Editorial UOC), que analitza la maquinària de propaganda d'Estat Islàmic

Andrés Ortiz Moyano ho va passar malament quan va endinsar-se al cantó fosc d'internet, on hi ha des de sicaris a sou fins als arxius d'Estat Islàmic; per simular que volia entrar al grup gihadista. Ho explica a #Yihad, on també analitza com els radicals controlen el ciberespai.

Com definiria la ‘deep web'?
L'internet profund o fosc és 500 vegades més gran que l'internet que coneixem. Per entrar-hi cal utilitzar navegadors aparentment rudimentaris que no deixen rastre. La majoria dels continguts són directoris de dades avorrits, però també hi ha hackers, pràctiques de zoofília... I el gran magatzem d'Estat Islàmic, amb arxius sobre com es finança i vídeos com el del pilot jordà capturat i cremat viu.
Les imatges difoses per mitjans de comunicació convencionals?
Aquella era una versió de tres minuts i la de la deep web és més llarga: entrevisten el pilot, en coneixem la seva vida, veiem com el cremen viu i després es mostren imatges d'altres pilots a qui amenaça Estat Islàmic.
I els governs no hi poden
barrar l'accés?
És difícil, el gihadisme usa diferents servidors i canvia els continguts de lloc cada tres dies. Però un usuari normal hi pot entrar fàcilment. Estat Islàmic controla plataformes digitals, fins i tot volia crear un Facebook propi i té la revista Dabiq, maquetada com el National Geographic i escrita en anglès.
La maquinària de propaganda gihadista és comparable a la
de l'Alemanya nazi?
Per la força del missatge, sí, però la propaganda del terror actual es multiplica gràcies al ciberespai. L'impacte mediàtic d'Al-Qaida és la prehistòria si es compara amb la modernitat dels missatges d'Estat Islàmic, que domina el llenguatge visual com si fos Hollywood.
La decapitació del nord-americà James Foley a mans del gihadista John és una icona del poder mediàtic d'Estat Islàmic?
La imatge de Foley de genolls, amb el mono taronja, i del botxí encaputxat va donar la volta al món i estableix un patró de conducta en les execucions. Estat Islàmic controla absolutament el discurs visual de les seves actuacions.
La reacció als atemptats de París també ha creat una iconografia molt potent a la xarxa.
Totalment! Amb la massacre han sorgit moltes etiquetes a Twitter, com ara #AlleyesonISIS. Però hem de ser més hàbils en l'ús de la tecnologia.
Què en pensa de les revelacions d'Anonymous sobre comptes de radicals a Facebook?
La difusió d'aquests comptes ha fet que es tanquessin. Els Estats Units també ho estan fent bé. Si entres en una pàgina perillosa, t'avisen: gira cua. La tecnologia en si no és dolenta i els governs estan per defensar que se'n faci bon ús.
Vostè cita l'economista Loretta Napoleoni. Ella diu que Estat Islàmic abans conquerirà Teheran que Roma. Hi està d'acord?
Vivim les conseqüències d'una lluita al món musulmà. Fa dècades que hi ha una guerra freda entre l'Aràbia Saudita, sunnita, i l'Iran, xiïta, que juguen una partida d'escacs complexa.
Com es posa fi a l'horror?
No vull entrar en l'acció militar, que hi ha de ser. Però cal invertir en educació, en matèria laboral i en un millor coneixement de les xarxes socials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia