L’aeroport tindrà l’estació del TAV, com a molt lluny, a un quilòmetre de distància
Es construirà en el traçat ja existent i costarà uns 50 milions d’euros
El Ministeri de Transports confirma que se’n preveu l’entrada en servei el 2026
La reclamada estació de TAV de l’aeroport de Girona es construirà al punt d’avançament i estacionament de trens (PAET) ja existent, situat al sud de l’aeròdrom. El punt exacte s’ha de concretar, però depenent del lloc (hi ha dues opcions) estarà a 600 metres o a un quilòmetre de distància, al terme de Vilobí o a cavall d’aquest municipi i el de Riudellots, respectivament. També falta resoldre la connexió entre l’estació i la terminal aèria. El cost serà d’uns 50 milions. Totes aquestes dades s’inclouen en l’estudi informatiu de l’estació, que s’està redactant, i que ahir va avançar el Ministeri de Transports a representants d’institucions gironines en una trobada en què va assistir la ministra Raquel Sánchez. Tal com s’havia anunciat, es preveu que l’estació s’obri el 2026.
Les opcions
El PAET és una esplanada de quatre vies on s’esperen els trens de mercaderies per deixar passar els d’alta velocitat. El secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, va subratllar que el lloc ofereix les característiques tècniques necessàries per al projecte. Està pendent de decidir, però, si l’estació es faria ampliant en dues vies les quatre existents (eixamplant la platja de vies fins a sis) o bé allargant les quatre vies actuals cap al nord. Aquesta darrera opció seria la més pròxima a l’aeroport.
Simbiosi
En l’elaboració de l’estudi informatiu s’ha tingut en compte, en primer lloc, si estava justificat que l’aeroport gironí tingués la seva pròpia estació. En això, tant Flores com la ministra van ser contundents i van afirmar que el nombre d’usuaris potencials se situaria entre els 2,4 i els 3 milions, quantitat suficient amb escreix. Aquest potencial –van indicar– es basa en el pla director de l’aeroport, que compta a tenir un moviment de fins a deu milions de passatgers a mitjà termini. El fet de disposar del TAV al costat –hi va afegir el director general– farà més atractiu l’aeroport, i a l’inrevés.
Segona fase
Si d’aquí a un temps es constatés que hi ha molta demanda, es podria construir una branca de la via d’alta velocitat fins a la terminal de l’aeroport. Segons l’estudi, la inversió seria de 50 milions més.
A la trobada d’ahir, celebrada a la seu de la subdelegació del govern estatal a Girona, hi van assistir diversos alcaldes, el president de la Diputació i representants del món empresarial gironí.