Salut

NEUS ELCACHO

DIETISTA INTEGRATIVA, ASSESSORA NUTRICIONAL, DIVULGADORA I ESCRIPTORA

“Cada vegada hi ha més flexitarians, gent que menja menys carn i peix”

Amb l’autora de ‘La dieta de les emocions’ (Columna) parlem d’una tendència a l’alça: el flexitarianisme, una opció vegetariana flexible que inclou el consum puntual de carn i de peix

Lactovegetarians, ovovegetarians, ovolactovegetarians, vegans, crudivegans..., unes etiquetes que marquen amb l’alimentació un estil de vida i a les quals s’ha afegit en els darrers temps una de nova: els flexitarians o vegetarians flexibles. Podríem dir que és una tendència a l’alça?
Cada vegada n’hi ha més. Són persones omnívores però que només consumeixen carn i peix en moments puntuals, quan els ve de gust o quan tenen un acte social, com ara un dinar, que ho requereix. A mi, per exemple, em passa. Tinc tota la informació sobre les conseqüències de menjar proteïna animal, però a vegades no vull deixar de menjar pernil amb pa amb tomàquet, l’escudella de la meva mare o els canelons de la iaia. Això vol dir que tinc poca ètica? Aquí ja entrem en un altre nivell de discussió.
En tot cas, aquesta actitud flexible no sempre deu ser gaire ben vista pels vegetarians més estrictes...
Hi ha una part del món vegetarià i vegà que mira amb odi els que mengen carn. Respectem-nos tots. Si intentem explicar d’una manera tranquil·la i no pas extremista el punt de vista dels vegetarians, segurament la resta de les persones s’hi aniran apropant progressivament.
Vostè és flexitariana?
Soc contrària a les etiquetes perquè poden generar confusió. En tot cas, depèn del moment de la vida. Conec vegetarians que han tornat a menjar carn. Jo alguna setmana en menjo dues o tres vegades i altres soc vegetariana. I a l’estiu soc bastant crudivegana, pel meu consum d’amanides i fruita. Soc una omnívora saludable.
Com són els flexitarians?
Són persones que estan ben informades sobre les implicacions que té per a la salut, i també per a l’ètica i el medi ambient, el consum de proteïna animal i procuren reduir-lo, però sovint els costa molt fer-ho del tot.
L’Estat espanyol és un dels indrets del món on es consumeix més carn per habitant...
Quan preguntem a la gent quants cops a la setmana mengen carn, no ens diuen que ho fan diàriament perquè consideren que un entrepà amb embotit o les llenties amb xoriço no són carn. Se’n fa un consum massiu, però no en som conscients, i ens falta coneixement i pràctica per reduir-lo perquè pensem que els plats deixaran de tenir gust si els traiem la carn. A més, hi ha tot un seguit de mites segons els quals si deixem de consumir carn ens trobarem malament. Durant anys, una part del sector sanitari ha anat inculcant a la població coses com ara que si hi ha una deficiència de ferro el que s’ha de fer és menjar un bistec.
Quin impacte té per a la salut un consum excessiu de carn?
Quan fem la digestió, el consum de proteïna animal, sobretot de carn, genera tòxics com l’amoníac i l’àcid úric, que donen molta feina als nostres òrgans de neteja, sobretot el fetge. Si es compensés amb un alt consum de vegetals, no passaria res. Caldria que un 70 per cent del plat fos de vegetals i un 30 per cent de carn, però la majoria de persones fan el contrari. L’OMS i tots els organismes de salut diuen que la base de l’alimentació hauria de ser verdura i fruita. I això és vàlid per a tothom.
També hi ha raons ètiques i de preservació del planeta, com apunta vostè al seu curs ‘Vull ser veggie’ del portal ‘Ets el que menges’.
L’emergència climàtica posa en evidència que l’alt consum de carn actual és insostenible. La ramaderia és responsable de l’emissió del 14,5 per cent dels gasos d’efecte hivernacle i d’un alt consum d’aigua. A més, per a la cria intensiva cal produir molts cereals: un 40% de la producció mundial es destina a aquest objectiu. Calen més terres de conreu i augmenta la desforestació. I també hi ha el problema ètic de l’explotació dels animals per al consum humà.
Quins criteris ha de tenir en compte algú que vulgui anar cap a una dieta vegetariana?
Jo soc partidària que es faci d’una manera gradual, però hi ha qui ho pot fer d’un dia per altre. És un tema emocional, com deixar de fumar. Convé fer-se una analítica i estar sota la supervisió d’un especialista o, com a mínim, estar ben informat. La dieta vegetariana és saludable per a tothom sempre que estigui ben planificada.
Quin són els errors més comuns dels vegetarians?
No prendre vitamina B12 per compensar la que només ve de la proteïna animal o intentar cobrir aquesta mancança prenent espirulina, una microalga que té una B12 inactiva per als éssers humans. Altres errors són no menjar prou fruita i verdura, abusar dels hidrats i processats de brioixeria o dels cereals industrials, substituir la carn i el peix per hamburgueses veganes o tofus processats i, també, fer una cuina monòtona. Menjar verdura no és avorrit i qui ho pensi hauria d’anar a classes de cuina saludable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Sanitat registra 2.953 nous positius per Covid-19 a Espanya i 28.499 morts, un més que dimarts

Madrid

El Ministeri de Sanitat licita una compra centralitzada de material sanitari per valor de més de 2.500 milions

Madrid

Salut comença a fer proves PCR porta a porta per frenar la cadena de contagis al barri del Pont Vell de Ripollet

Ripollet
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Augment de la temperatura

Barcelona

Desmantella una banda de traficants que distribuïa droga a la Costa Brava Sud i el Maresme

Girona

Ferran Adrià rep l’equip de persones que treballarà en la primera convocatòria de ‘elBulli1846’

Roses

Justícia compra 850 portàtils i n’habilita 3.000 perquè els funcionaris dels jutjats puguin teletreballar

Barcelona

Canvi de tendència en el risc de rebrot de contagis

Barcelona

Un accident a l’AP-7 a Gelida provoca importants retencions

Barcelona