Societat

Foment escolta la proposta catalana dels nous peatges

El ministeri que dirigeix José Luis Ábalos assisteix per primer cop a la comissió catalana que estudia el futur de les vies de pagament

La primera barrera s’ha d’aixecar a finals del 2019

Queda tot just un any perquè venci la primera concessió d’una autopista amb peatge a Catalunya i encara molta feina a fer per saber com s’articularà en un futur el finançament i el manteniment de les vies catalanes d’alta capacitat. De mica en mica, però, s’avança, i ahir a la conselleria de Territori i Sostenibilitat es va fer un petit pas endavant amb la constitució del Grup de Peatges de la nova legislatura, en què la gran novetat va ser l’assistència, per primer cop, d’una alta representant del Ministeri de Foment, circumstància que fins ara no s’havia produït perquè els gestors del PP havien rebutjat sempre la proposta de vinyeta llançada des de Catalunya.

Aquesta nova circumstància va fer dir al conseller de Territori, Damià Calvet, que amb la nova administració socialista, i el ministre de Foment, José Luis Ábalos, “hi ha marge per arribar a un acord”, si bé va reconèixer que no serà fàcil i que el calendari, molt ajustat, tampoc hi ajuda. Tan ajustat és que, de moment, hauran de passar tres mesos fins que la proposta catalana, que s’hauria de configurar sota els principis de “pagament per ús” i “qui contamina paga”, segons va subratllar el conseller, no estarà enllestida fins d’aquí a tres mesos. El primer peatge a quedar lliure, per finalització de la concessió, és el que afecta el tram sud de l’AP-7, entre Tarragona i el País Valencià, que venç el 31 de desembre del 2019. Ahir, el conseller va reconèixer que, per posar en marxa el nou sistema de pagament a través del mètode de la vinyeta, farien falta entres sis i nou mesos, circumstància que dificulta que pugui estar a punt de cara a final d’any. Hi ha més complicacions, ja que encara que l’Estat estigués d’acord amb el model proposat per Catalunya, caldria veure que el volgués aplicar a les autopistes de la seva titularitat, com és el cas de l’AP-7. Fins ara, Ábalos sempre ha dit que, quan s’acaba una concessió, s’aixequen barreres i es deixa de pagar, com ja ha fet a l’autopista AP-1, a Burgos.

Finalment, hi ha una circumstància política, en forma d’incertesa electoral, que podria acabar de complicar tot el debat, ja que, si es convoquessin eleccions i el poder de La Moncloa tornés a mans del Partit Popular, la vinyeta proposada per Catalunya quedaria enterrada.

Calvet va deixar clar ahir que per part de la Generalitat es volen posar totes les facilitats per tirar endavant la nova fórmula de finançament de les autopistes, i fins i tot va fer públic un oferiment perquè Catalunya actuï com a escenari d’una “prova pilot” del sistema, que després es podria acabar aplicant a la resta de l’Estat.

Una altra possibilitat seria que la Generalitat n’exercís les competències i apliqués la vinyeta només en aquelles vies que són de la seva competència. Aquesta possibilitat, que no es pot descartar, no és la que més agrada al Departament de Territori. “Volem aplicar un model homogeni i que sigui intel·ligible per als ciutadans”, va reconèixer el conseller.

LA FRASE

Aplicar la vinyeta no és qüestió de competències, sinó de voluntat política
Damià Calvet
conseller territori i sostenibilitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia