Societat

Societat

“Fes un clic” al ‘bullying’

Unes 50 escoles de Catalunya usen una aplicació al mòbil perquè els alumnes puguin alertar anònimament de casos d’assetjament escolar, a més d’altres problemes, com els trastorns alimentaris

És un dels premis de mediació

La Marta, l’Albert, en Juanma i l’Arnau són alumnes de 4t d’ESO de l’escola Virolai de Barcelona que des de primer de secundària formen part de la comissió de mediació, que fa anys va implantar el centre perquè els alumnes resolguin les seves diferències parlant amb uns àrbitres que, com ells, també són alumnes. Tots quatre s’han inventat un nom per mantenir el seu anonimat, però parlen ben clar dels problemes que poden tenir els adolescents i de l’aplicació B-resol al mòbil contra l’assetjament escolar, titulada Fes un click, que l’any passat va introduir l’escola, i on l’alumne alerta de forma anònima d’un abús o problema. Les creadores de l’aplicació són les advocades i mediadores Marta Méndez i Natalia Flores, que ahir van ser unes de les guardonades en la primera edició dels premis ADR i de Mediació de Catalunya del Departament de Justícia.

“Si tens un problema o saps que algun amic pateix un abús, l’anonimat, t’ajuda a dir-ho”, confessen en Juanma i l’Albert. La Marta afegeix que l’aplicació del mòbil és una bona eina “sobretot per als de primer i segon d’ESO” perquè molts són nous. L’Arnau revela el cas d’una companya que tenia un trastorn alimentari i una amiga seva la va ajudar a explicar-ho a través de l’aplicació al mòbil, en el qual l’alumne pot escollir al mestre que confessa el problema.

“L’eina s’ha vist útil per alertar d’altres problemes que tenen els alumnes dins i fora de l’aula, i per desterrar el paper del delator o del que veu una injustícia i no fa res”, declara la coordinadora de l’aplicació a l’escola, María José Miranda. Tots els clics queden enregistrats en una web de control, i un coordinador fa el seguiment i l’abordatge del cas amb el professor alertat. L’aplicació, gratuïta per als alumnes, ja la tenen unes cinquanta escoles de Catalunya i Andorra, que van fer uns 2.000 clics el curs passat, el 15% de casos greus. “La majoria van ser al vespre, des de casa”, explica Méndez, que insisteix que “és un canal per perdre la por i per abordar amb precocitat un cas que pot passar a ser més greu”.

Resoldre els conflictes amb la mediació és, segons les autores, més satisfactori perquè les parts acorden la solució i l’objectiu final és evitar anar als jutjats. I aprendre-ho a l’escola pot ser la clau. Precisament la tesi doctoral Cap a una escola justa: la incorporació de la justícia restaurativa a l’àmbit escolar, de la mediadora Mònica Albertí, ha estat la guanyadora dels primer premi ADR i Mediació, dotat amb 6.000 euros, i el qual inclou un programa de formació per a mestres per superar l’ús del càstig i millorar el clima a les aules. La Policia Municipal de Girona també ha estat premiada. En l’acte d’ahir, la consellera Ester Capella va assegurar: “Tot i els seus beneficis, ens queda camí per normalitzar la mediació com a pràctica quotidiana. I assumim el repte d’estendre-la a l’administració de justícia.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia