Societat

Uber i Cabify veuen inviable seguir a Barcelona i marxen

Ambdues empreses sostenen que no poden fer front a les limitacions de la nova regulació dels VTC

La patronal del sector vaticina una cascada d’acomiadaments i ja prepara accions judicials

Coincidint amb l’entrada en vigor formal avui del nou decret llei que regula l’activitat dels vehicles de transport concertat (VTC) recentment aprovat per la Generalitat, les dues principals plataformes del sector, Uber i Cabify, han deixat d’operar a Barcelona. Una decisió que es va fer pública ahir i que és la consumació de l’ultimàtum que havien fet ambdues empreses d’ençà d’aquest canvi normatiu, al qual s’han oposat frontalment. Els seus arguments, plenament compartits, és que l’obligatorietat establerta que s’hagi de precontractar un servei de VTC amb una franja d’antelació de 15 minuts posa en entredit la viabilitat de la seva línia de negoci. Per sustentar-ho, Cabify va recordar que un 98,5% dels viatges que es gestionen a través de la seva aplicació tenen un temps d’espera inferior als quinze minuts.

En dos respectius comunicats, una i altra companyia van responsabilitzar directament el govern català de la situació creada. Segons Cabify, la normativa acordada només té com “a objectiu, i per tant com a conseqüència final, l’expulsió de Catalunya”, i va assenyalar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, per haver “cedit a la pressió i les exigències del sector del taxi”. Per la seva banda, Uber va recalcar que la restricció d’haver d’esperar 15 minuts per accedir a un VTC “no existeix en cap lloc d’Europa” i, a més, “és totalment incompatible” amb el principi d’immediatesa que regeix el seu servei.

En aquesta tessitura, la marxa d’ambdues empreses ja està tenint conseqüències, directes i immediates, sobre les companyies –unes 75 al conjunt del país– propietàries de llicències i que els abastien tant de vehicles com de conductors. Segons els càlculs de la patronal Unauto, totes elles hauran d’acomiadar més de 3.100 treballadors perquè, senzillament, s’hauran quedat sense càrrega de treball ja que, majoritàriament, els hi arribava a través d’Uber o Cabify. Una d’elles és el Grup Vector, la que té més llicències VTC de Catalunya –unes 650– i que ja ha fet públic que incoarà un expedient de regulació d’ocupació (ERO) per fer fora tota la plantilla, un miler d’operaris. Moove, propietària de 400 llicències, també ha anunciat acomiadaments massius. A tot això, cal sumar-hi les reclamacions judicials en cascada que estan ultimant tant la patronal com alguns d’aquests negocis contra la Generalitat, entre d’altres estaments, i on exigiran unes compensacions en concepte de danys i perjudicis que podrien arribar a superar els 1.000 milions d’euros.

Rèplica política

En aquest context, l’Ajuntament de Barcelona va criticar ahir, per boca de la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, la resolució presa tant per Uber com Cabify. “No entenem que es deixi de prestar un servei, si aquest s’ajusta a la llicència concedida”, va manifestar Vidal, que també va assegurar que taxistes i VTC cohabitaven als carrers de la ciutat fins que aquests últims van decidir exercir “una competència deslleial”. També va recalcar que la voluntat del govern de Colau és que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) desenvolupi la seva pròpia regulació per ampliar, encara més, el temps de contractació del servei. La diferència, però, és que ja no es parla que aquest sigui d’una hora sinó d’una hora com a molt, obrint doncs la porta que sigui menys temps. Enmig de tot plegat el candidat a l’alcaldia de la capital per la plataforma Barcelona, Capital Europea, Manuel Valls, va responsabilitzar tant Ada Colau com Quim Torra de la marxa de les empreses, que va qualificar de “pèssima notícia”.

LES FRASES

La nova regulació aprovada per la Generalitat fa impossible que operem a Barcelona
Yuri Fernández
portaveu d’uber

LA XIFRA

Els problemes van venir quan els VTC van començar a donar uns serveis que són més propis del taxi
Mercedes Vidal
regidora de mobilitat de l’ajuntament de barcelona
4.010
llicències
de VTC hi ha a Catalunya, de les quals 2.400 estan concedides i la resta, pendents de fer-ho

Els experts relativitzen un gest que el taxi aplaudeix

Que Uber i Cabify no prestin servei des d’avui a Barcelona, no vol dir que la seva sigui una marxa definitiva. Aquesta és la tesi que exposa Mayo Fuster, investigadora del grup Dimmons de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que sosté que la decisió és un moviment més dins “l’estratègia de pressió de la companyia”. Fuster avala el seu raonament amb el que ha passat amb Uber en altres ciutats on ha tingut plets amb el sistema regulador i on “o bé s’han acabat fent enrere en la seva posició, o bé han acabat trobant una altra modalitat que no sigui la dels VTC per seguir operant”. Una prova que l’escenari actual podria acabar modificant-se, i molt, és que Uber ha estat treballant “en altres indrets en les mateixes condicions que ara li oferia la Generalitat, com seria el cas de París”, segons recalca aquesta experta. En espera, doncs, de quina és la foto final, qui més ha celebrat l’anunci de les dues empreses de deixar la capital catalana és el sindicat del taxi Élite. A través d’un comunicat, aquest col·lectiu va censurar “el comportament fraudulent d’aquestes companyies, sempre a expenses de buits legals i d’incompliments legals per al seu propi benefici” i també es va mostrar convençut que tant Uber com Cabify buscaran les escletxes legals per seguir operant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia