Educació

L’entorn familiar, clau en la comprensió lectora infantil

Un de cada set infants acaba l’educació primària sense la competència que li garanteixi un bon desenvolupament

La Fundació Jaume Bofill engega una campanya per implicar-hi les famílies

L’escola ensenya a llegir, però un de cada set nens acaba l’educació primària amb un nivell tan baix de comprensió lectora que no entén el que llegeix. El 14,3% dels alumnes té un nivell baix, i un 20% més el té mitjà baix, el que significa que, malgrat llegir amb fluïdesa, no són capaços d’interpretar les diferents idees que apareixen al text i identificar-ne la principal. Tampoc entenen el significat global del text, el que els fa impossible argumentar la seva opinió respecte del que han llegit. I això té moltes conseqüències sobre el conjunt de matèries: els infants no saben entendre l’enunciat d’un problema matemàtic, no saben fer un resum d’un tema de socials o de naturals, no saben llegir informació a internet i tenen menys capacitat de concentració i imaginació. La baixa comprensió lectora es reflecteix en l’expressió escrita –baixa en un 13,9% dels alumnes– i en la comprensió oral –baixa al 6,1% dels casos.

Així ho conclou la Fundació Jaume Bofill a partir de les dades del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu 2018 de la Generalitat. I per aquest motiu ha posat en marxa la campanya Comprendre la lectura, comprendre la vida, en què la fundació fa una crida a les famílies perquè es comprometin amb la lectura dels nens. Els consells són diversos: tenir llibres a casa, trobar temps per llegir junts, anar junts a la biblioteca, regalar llibres els dies assenyalats, interessar-se pel que estan llegint i fer que els nens vegin llegir els adults, entre d’altres. La campanya estén la crida a entitats i biblioteques a crear nous punts del projecte Lecxit i a sumar-s’hi com a voluntaris.

Lecxit és un projecte creat el 2012 per la Fundació Jaume Bofill amb el suport de La Caixa i el Departament d’Educació per promoure la lectura. El director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, explica que, fa vuit anys, van detectar que un dels factors del fracàs escolar era que el 15% dels alumnes acaba la primària “sense ni el nivell més baix, d’1 sobre 6, en competències bàsiques, i no tenir un bàsic de comprensió lectora impedeix tot èxit escolar”. L’escola ensenya a llegir, defensa Palacín, però “per assolir una comprensió lectora suficient cal que en la família o l’entorn proper es trobin oportunitats. Però en moltes famílies això no existeix”. Un fet greu, “perquè és una mancança que amb acompanyament es pot solucionar”, segons Palacín.

La fundació té clar que els estímuls que s’ofereixen a casa, amb els hàbits lectors dels adults i la presència de llibres a la llar, són determinats per crear el costum en el nen. La implicació de la família és cabdal, “perquè el suport que poden oferir des de casa és afectiu, de proximitat, quotidià”. Però no sempre es dona. Per això, a la Jaume Bofill consideren que s’ha de promoure la lectura en horari extraescolar.

Palacín assenyala que Lecxit “s’ha anat estenent i amb grans resultats”, però creu que “cal una campanya per sensibilitzar la societat, ja que és un tema massa abandonat”. Per això s’ha creat la campanya de sensibilització, en què es crida a promoure la lectura a casa, col·laborar com a voluntari als espais Lecxit i fer aportacions econòmiques a aquests punts per comprar llibres i fer així que els nens tinguin una biblioteca personal a casa, ja que això afavoreix l’hàbit lector. Els llibres comprats es faran servir durant un any a l’espai Lecxit i, després, els nens se’ls podran endur a casa.

LA FRASE

cal una campanya per sensibilitzar a la societat, ja que és un tema massa abandonat
Ismael Palacín
Director de la Fundació Jaume Bofill

1.550 voluntaris al projecte Lecxit

Rosa M. Bravo

Des que va arrencar el programa Lecxit, el 2012, s’ha aconseguit implicar més de 200 entitats i escoles i s’ha promogut la creació de 213 espais de lectura a 87 municipis. 1.550 voluntaris acompanyen de forma individual el mateix nombre de nens, amb qui cada setmana comparteixen durant una hora un espai de lectura i un itinerari. Els infants que participen tenen entre 9 i 12 anys d’edat i són proposats per les escoles perquè necessiten d’un suport per desenvolupar la comprensió lectora. En aquesta etapa, ja han desenvolupat la base de la lectoescriptura a les aules.

Els mentors voluntaris són formats per la Fundació Jaume Bofill, ja que s’utilitza un model i metodologia que es consideren efectius. En aquesta metodologia, no es considera el voluntari un docent, sinó que es prioritza que escolti i empatitzi amb els nens i els transmeti la passió lectora.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró
Xina

Pequín ordena retirar les aplicacions de Whatsapp i Threads

Barcelona

La lluita veïnal pel tancament de la cimentera arriba als jutjats per la via penal

MONTCADA I REIXAC

El corredor sud de Rodalies quedarà alterat tots els caps de setmana fins el juny

Castelldefels

Resolen l'avaria que havia afectat la telefonia mòbil al Ripollès

RIPOLL
ROSES

Reobren el camí de ronda entre les platges de Canyelles i Almadrava

ROSES