Societat

Consumir en temps del virus

L’Agència Catalana del Consum elabora un informe sobre l’impacte de la crisi sanitària i els hàbits durant la pandèmia

Una quarta part dels catalans havien pagat un servei del qual no han gaudit per culpa de la irrupció de la Covid-19

Un de cada quatre catalans havien pagat per algun producte o servei amb anterioritat de l’estat d’alarma i no l’ha pogut gaudir. Ho diu l’enquesta Impacte de la crisi sanitària per la Covid-19 en els hàbits de consum de la població catalana, feta pública divendres per l’Agència Catalana del Consum (ACC) i realitzada a més de 1.000 persones. L’enquesta revela que, durant la pandèmia, fins a un 53,5% dels catalans han suportat almenys una afectació relacionada amb serveis que es paguen per quotes, viatges d’oci, entrades per a espectacles o bitllets d’avió. Un 37,3% de les afectacions són en serveis que es paguen per quotes; un19,3%, per viatges d’oci; un 15,8%, en entrades per a espectacles, i un 12,4% estan relacionades amb bitllets d’avió. Segons l’ACC, la majoria de les solucions que s’han proporcionat als afectats (un 44%) han estat solucions econòmiques –han recuperat els diners totalment o parcialment–, un 38,4% han obtingut solucions alternatives –ajornaments, vals o abonaments, etc.–, un 12,9% consideren perduts els diners i un 31,7% no han rebut cap resposta de l’empresa. En el cas de les persones que han perdut un vol (una de les principals queixes que ha rebut l’ACA aquests dies), un 40% han recuperat els diners totalment o parcialment, un 35,4% han rebut solucions que no impliquen el retorn dels diners –principalment un canvi de data o un val– i un 24% encara no han rebut resposta.

L’informe, elaborat pel Gabinet d’Estudis Socials i d’Opinió Pública Gesop, revela que un 42,3% dels enquestats indiquen que han estat víctimes d’un augment injustificat d’algun producte, la majoria d’aliments frescos (43%). Dels enquestats, un 40% són persones ocupades, un 14% han resultat afectats per un ERTO i un 14% estan a l’atur; la resta són estudiants, jubilats o es dediquen a tasques de la llar.

I com veuen el futur? Un 37% dels enquestats creuen que, després del confinament, els ingressos de la seva llar es reduiran, mentre que gairebé un 49% preveuen que es mantindran. Un 63% mantindran la mateixa despesa en les seves compres presencials un cop acabi el confinament; en canvi, pel que fa a les compres per internet, que durant el confinament han pujat, només un 33%, diuen que mantindran la mateixa despesa.

A curt termini, diu l’enquesta, s’observa un perfil de consumidor que “generarà despesa bàsicament en alimentació fresca, productes d’higiene personal, serveis de salut i productes de neteja” i que estarà menys predisposat a “fer despesa en menjar preparat, plataformes de televisió o viatges. De fet, un 60% dels enquestats creuen que la crisi del coronavirus afavorirà un consum més responsable.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia