Educació

educació

Què pot frenar l’abandonament escolar?

Les faltes freqüents del professorat, l’absència d’un registre diari d’assistència de l’alumnat, la poca implicació i comunicació de les famílies amb els centres i una orientació insuficient són alguns dels factors que poden augmentar el percentatge d’abandonament escolar prematur dels estudiants de centres d’alta complexitat (amb més d’un 30% d’alumnes amb necessitats socioeconòmiques i d’origen estranger), segons un estudi del Consorci d’Educació de Barcelona,. L’informe, però, va més enllà d’identificar aquells aspectes que afecten negativament la continuïtat dels estudis de l’alumnat un cop acabada l’etapa obligatòria i posa l’atenció, precisament, en aquells factors que provoquen la situació inversa en alguns dels seixanta centres d’alta vulnerabilitat, públics i privats, que hi ha a la ciutat.

Per obtenir les dades, a més d’analitzar les respostes a una enquesta enviada a 60 centres l’alta vulnerabilitat –però només contestada per 46–, els autors de la investigació (KNET) han elaborat el model d’estudi amb les dades de la trajectòria de 92.255 alumnes registrats al sistema educatiu català (RALC) per veure el recorregut formatiu que han tingut en l’etapa postobligatòria fins dos i tres anys després de cursar 4t d’ESO. D’aquí, han extret la dada que, a Barcelona, la taxa d’abandonament escolar és del 6%, molt per sota del percentatge global de Catalunya (13,7%). L’explicació, segons la responsable de recerca del Consorci, Marta Comas, es deu als diferents programes d’orientació destinats precisament a reincorporar de nou al sistema educatiu aquelles persones que han deixat els estudis.

Així, tenir un equip amb formació per atendre la diversitat, una plantilla estable, més d’un docent a l’aula que eviti la pèrdua de classe quan falta un professor, un pla lector, una varietat de metodologies i activitats d’aprenentatge i disposar d’un pla de comunicació per atendre les famílies són alguns dels factors existents als instituts d’alta complexitat que aconsegueixen un índex d’abandonament escolar baix.

L’orientació, clau

L’estudi del Consorci, però, deixa clar que el més efectiu és l’orientació a l’alumnat, sobretot en la transició cap als estudis postobligatoris.

L’informe també avalua el servei d’orientació del Consorci, que posa en evidència que el batxillerat segueix sent l’opció més recomanada pels tutors i orientadors (un 65%) enfront dels cicles formatius (19,2%). A més, l’alumnat nascut a l’estranger és a qui més es recomana la formació professional.

Una altra dada destacada és que quan l’alumnat obvia els consells dels orientadors el percentatge de graduació en la postobligatòria és més baix que en els que sí fan cas de l’opinió dels tutors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]