Societat

Barcelona, capital del món mòbil

Montjuïc reuneix per quart any consecutiu la flor i nata del sector. Hi ha més gent que es connecta a internet amb dispositius mòbils que amb ordinadors

Internet mòbil d’alta velocitat, trucades amb més qualitat, vinculació dels serveis al lloc on és l’usuari, pagaments amb el telèfon i aplicacions per a smartphones són les claus del Mobile World Congress 2010. Hi ha el costum de traduir per “congrés mundial de mòbils” el nom de la trobada del sector que comença demà a Montjuïc per quart any consecutiu. Tanmateix, el seu veritable nom és molt més ambiciós: Mobile World Congress, que vol dir “congrés del món mòbil” i respon a tota una realitat.

Les tecnologies mòbils han penetrat en la societat més ràpidament i profunda que cap altra de les anteriors: al món hi ha 4.600 milions de números de mòbil, quatre vegades més que de fix. 3.400 milions de persones –la meitat del nombre total d’humans– en tenen un. Hi ha 3.900 milions de telèfons en ús, i cada any se’n venen més de 1.100 milions. La quantitat de telèfons mòbils duplica la de televisors, triplica la d’ordinadors i quadruplica la d’automòbils. Només els telèfons amb càmera en actiu ja són més que totes les càmeres (incloses les de pel·lícula i les digitals) que s’han fabricat en tota la història.

I aquestes xifres, és clar, generen un negoci enorme: la indústria dels mòbils va facturar un total de 785.000 milions d’euros l’any passat. Més del 80% corresponen als serveis: les comunicacions de veu (el 57,5%) i de dades (el 23,4%, sobretot missatges SMS).

Les operadores mòbils marquen la pauta del sector i són precisament les qui convoquen aquesta trobada, mitjançant el consorci GSM Association que les agrupa. A Barcelona, més que a exposar novetats de cara als consumidors, hi vénen a fer negocis amb els proveïdors: fabricants de telèfons, antenes, programari i serveis, ofereixen els productes a les telefòniques de tot el món en un entorn en què l’espai de despatxos tancats domina per sobre del destinat a exposició. I ja que hi són tots, els proveïdors de components (pantalles, xips, bateries) presenten al seu torn als fabricants de telèfons les innovacions que no veurem en els models comercials fins l’any que ve.

Més enllà dels terminals, doncs, a partir de demà veurem les tendències en serveis de telefonia mòbil. Entre les més destacades hi ha el creixement de l’accés mòbil a internet: al món ja hi ha més persones que es connecten a la xarxa amb un dispositiu de butxaca que amb un ordinador.

Veurem també les primeres experiències de xarxes mòbils de quarta generació (4G). D’aquesta manera les operadores esperen compensar la disminució dels seus ingressos de veu per client, si bé parlar és el que encara fa el 91% dels usuaris. Aquí encara hi ha terreny per explorar. Orange presenta una nova modalitat de veu d’alta definició que ofereix molta més qualitat d’audició i que els seus clients de l’àrea metropolitana seran els primers a provar a l’Estat espanyol. Altres camps molt actius són els serveis vinculats al lloc on és l’usuari (navegació, realitat augmentada), la publicitat en el contingut i les aplicacions, l’ús del telèfon com a mitjà de pagament i la connectivitat mòbil entre aparells: electrodomèstics, vehicles, maquinària que parlen per telèfon.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.