Societat

Blanco preveu deixar enllestit el corredor del Mediterrani el 2020

El ministre anuncia un Estat “sense quilòmetre zero”

Brussel·les ha de decidir si inclou l'eix en la xarxa bàsica de transports de la UE

Foment inicia el procés per licitar el TAV Tarragona-València

L'anhelat corredor del Mediterrani, la xarxa ferroviària per al transport de persones i mercaderies que connectarà el sud de l'Estat espanyol amb França passant per Andalusia, Múrcia, el País Valencià i Catalunya, serà una realitat el 2020. Si més no, això és el que va prometre el ministre de Foment espanyol, José Blanco, durant la presentació de l'estudi tècnic
del corredor del Mediterrani a Barcelona.

Segons Blanco, el govern central destinarà més de 51.300 milions d'euros per connectar al llarg de 1.300 quilòmetres les principals ciutats de l'arc mediterrani, els seus ports i aeroports i els nodes logístics. El territori afectat aplega pràcticament la meitat de la població de l'Estat i el 40% del Producte Interior Brut (PIB). El Ministeri de Foment assegura que ja ha executat, de moment, inversions per un valor de 8.400 milions d'euros.

“El corredor del Mediterrani simbolitza l'Espanya en xarxa, una Espanya en què no hi haurà quilòmetre zero”, va proclamar Blanco. El ministre va admetre que l'Estat té “una assignatura pendent en el transport ferroviari de mercaderies” i es va mostrar convençut que
“la inversió sense precedents” serà clau per a “l'exportació i per reduir la dependència energètica”.

Blanco va anunciar també que el govern ha engegat ja els tràmits per licitar el tram de la línia d'alta velocitat Tarragona-Castelló-València, pressupostat en 5.200 milions d'euros, i que cap a l'any 2013 entraran en servei les obres de duplicació entre Vandellòs i Tarragona amb l'objectiu de resoldre el coll d'ampolla que hi ha actualment en aquest tram.

Els bons auguris del titular de Foment, però, estan a l'espera de saber si
el corredor mediterrani serà declarat projecte prioritari per la Comissió Europea i inclòs a la Xarxa Central Transeuropea. L'executiu comunitari ha de prendre la decisió en
un termini màxim de tres mesos i en funció del seu dictamen, la Unió Europea cofinançarà les obres, amb un percentatge aproximat del 15 al 20%.

A banda del corredor del Mediterrani, el govern espanyol ha demanat també a les institucions europees que considerin prioritaris l'eix ferroviari Atlàntic, que connecta amb França a través del Cantàbric i la Travessia Central Pirinenca, que passa per l'Aragó.

La Comissió Europea, però, haurà de decantar-se per alguna de les propostes (o cap). Per això, els representants de les quatre comunitats autònomes mediterrànies (Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia) van insistir durant la presentació de l'estudi en la necessitat que l'Estat prioritzi l'opció més competitiva.

El president de la Generalitat, Artur Mas, va comparar el corredor mediterrani amb “la principal artèria econòmica que ens connecta amb Europa i va celebrar l'impuls que el govern espanyol està donant al “primer projecte de gran magnitud que supera l'Espanya radial”. Mas va advertir Blanco, però, que les inversions anunciades no quedin en no-res. “Governi qui governi no hi pot haver marxa enrere”, va alertar Mas. El president català va advertir, en to de broma, al ministre que es guardarà el llapis de memòria on hi ha les dades d'inversions i terminis de l'eix mediterrani anunciades ahir per assegurar-se que es compleixen.

L'eix Mediterrani suposa una gran aportació a l'economia europea
Miquel Valls
president cambra de comerç
El corredor és el primer gran projecte que supera l'Espanya radial
Artur Mas
president de la generalitat
Amb aquest projecte superarem les inèrcies d'un estat hipercentralitzat
José Blanco
ministre de foment
3
hores
es triga actualment per anar de Barcelona a València en tren. Amb el TAV es reduirà a 1 hora i 50 minuts.
7,7
milions
de viatges interprovincials es calcula que es faran amb el corredor del Mediterrani. Ara se'n fan 3 milions.

Eurodiputats testimonis dels problemes a Catalunya

La presentació de l'estudi tècnic del corredor del Mediterrani va coincidir amb la visita que una delegació de diputats del Parlament Europeu, amb l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa com a amfitrió, està fent a Catalunya per conèixer de primera mà els problemes que tenen les empreses catalanes pel que fa al transport de mercaderies. Segons va explicar Tremosa a aquest diari, els legisladors europeus van tenir l'ocasió de parlar ahir amb els responsables de la planta de Seat a Martorell, que els van explicar els inconvenients que els ocasiona el fet que a l'Estat no hi hagi un ample de via europeu a l'hora de transportar els seus vehicles, el 45% dels quals surt en tren. El transport ferroviari de mercaderies a l'Estat és només del 4%. Per això, els representants de l'empresa automobilística van demanar als eurodiputats el seu suport al corredor mediterrani.

L'eurodelegació, encapçalada pel coordinador de la Unió Europea de projectes transfronterers, l'italià Carlo Secchi, es desplaçarà avui
a Portbou, on els parlamentaris tindran l'oportunitat
de veure el procés d'adaptació dels trens de l'Estat
de l'ample de via ibèric a l'ample de via europeu.

Tremosa va qualificar la visita a Portbou d'“històrica” pel valor que té per a “la reivindicació de l'ample de via europeu”, una demanda
que “arrenca del segle XIX”. L'eurodiputat català va celebrar que el govern de l'Estat s'hagi implicat en el corredor del Mediterrani, però va recordar que en els darrers
set anys hi ha hagut “una allau de promeses” incomplertes en inversions en infraestructures a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.