Societat

Girona i Tarragona s'enduen la pitjor retallada de Foment

Blanco ha paralitzat obres pendents des de fa dècades

L'anunci que es deixarà estar el desdoblament de l'N-II indigna les comarques gironines

No s'ha trobat cap constructor disposat a avançar l'obra del túnel

La retallada en infraestructures anunciada fa un any pel Ministeri de Foment ha acabat afectant de manera molt diversa les obres que l'Estat fa a Catalunya. Mentre que Girona clama al cel per la marxa enrere en l'ampliació de l'N-II, i Tarragona per l'aturada de l'autovia A-27, Lleida ha salvat les obres pendents, sobretot l'autovia cap a Osca, i Barcelona ha pogut reprendre la connexió entre l'A-2 i l'AP-7 a través del faraònic pont de Castellbisbal, que havia quedat a mig fer.

El cas de Girona és particularment greu, perquè les novetats dels últims dies apunten que l'Estat descartarà definitivament la represa del desdoblament de l'N-II entre Medinyà i Orriols, amb un pressupost de cap a disset milions d'euros, que havien de representar l'ampliació del primer tram entre Girona i la frontera. De fet, les obres ja estaven avançades, i s'hi poden comprovar els treballs de desforestació i construcció de les primeres obres de serveis. L'Estat va justificar l'abandó perquè l'obra coincideix amb l'ampliació a quatre carrils de l'autopista al mateix tram, però l'aturada afectarà precisament un enllaç que s'ha d'habilitar entre les dues vies. Fa poques setmanes, Foment va comunicar als propietaris que la seva intenció és tornar-los els terrenys expropiats.

No gaire millor estan les coses a l'A-27, que ha d'unir Tarragona i Montblanc. Les obres avancen a pas de tortuga als tres primers trams, fins a la variant de Valls, si bé el ministeri assegura que l'any vinent el primer, fins al Morell, estarà llest. El problema, però, rau al darrer tram fins a Montblanc, bàsic per connectar cap a Lleida, que ha de superar el coll de Lilla amb un túnel del qual ja s'havia desbrossat l'entrada. Tot i que manté que és un projecte prioritari, l'Estat va anunciar fa un any que rescindiria el contracte, però encara no ho ha fet, tot i que fa uns dies s'hi va refermar en una resposta parlamentària. I és que Foment ha buscat la manera de fer-hi entrar finançament privat, però no ha trobat ningú disposat a perforar un túnel en uns terrenys amb argiles expansives, que ja van provocar un forat econòmic descomunal a les obres del TAV, que hi passa a prop. El malestar per l'aturada i pel perill de l'obra a mig fer és gran a les comarques implicades i entre els sectors econòmics –amb el port de Tarragona al davant–, i no es descarten noves mobilitzacions a la tardor.

LA XIFRA

3,2
quilòmetres
entre Medinyà i Orriols són els que l'Estat ha deixat a mig fer del desdoblament de l'N-II a Girona.
81,4
milions
és la xifra d'adjudicació a Acciona del tram d'A-27 entre Valls i Montblanc, si bé el sobrecost puja a 24 milions.

Suport del CCN a la Unió de Pagesos

El Cercle Català de Negocis (CCN) ha mostrat el seu suport a la Unió de Pagesos davant la reclamació que el ministeri pagui els 30 milions que deu als propietaris, uns diners pactats en les expropiacions dels terrenys per ampliar carreteres. El Cercle recorda que en alguns casos el deute es remunta al 2006 i en una nota hi ha afegit que “la pagesia catalana ja pateix prou la crisi per haver de pagar de la seva butxaca la creació d'infraestructures viàries”, un fet que considera “immoral” i que els “condemna a l'extinció”. Per això dóna suport a les mesures de pressió i denúncia que va fer el sindicat agrari el cap de setmana passat, amb talls puntuals en algunes de les vies afectades, com ara les autovies N-II al Baix Llobregat i a les comarques gironines, l'A-27 entre Tarragona i Montblanc o l'A-22 a Almacelles. En total, hi ha 2.000 propietaris pendents de cobrar la major part de les expropiacions. Tot i que l'Estat assegura que no posarà a licitació obra nova sense abans haver pagat les pendents, ja s'han presentat iniciatives parlamentàries al Congrés i el Senat per insistir, i ara s'aprovaran mocions en molts dels municipis afectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.