Societat

Victor Codina

Missioner expert que va participar en el sínode de l’Amazònia

“‘Estimada Amazònia’ és un crit contra els explotadors ”

“L’exhortació apostòlica del papa sobre el sínode de l’Amazònia és un cant d’amor i una defensa de la vida amenaçada en totes les dimensions: social, ecològica, cultural i religiosa”

“Francesc va escoltar la gent de baix, la que pateix”

“La gent clàssica va dir que era el pitjor sínode que havien vist, cosa que vol dir que ha estat el millor”

Expert en l’Amazònia
La seva experiència a l’Amèrica Llatina, on va ser missioner a Bolívia durant més de 35 anys, va fer que assistís al sínode sobre l’Amazònia en qualitat d’expert. Jesuïta com el papa , va ser professor de Bergoglio el 1970 quan aquest va acabar els seus estudis i va fer una estada a Alcalá. Després, qui seria papa el va convidar a l’Argentina a fer una sèrie de xerrades. “I ara quan ens vam trobar a Roma em ve a saludar i em diu: Todavía vivís?

Estimada Amazònia, l’exhortació apostòlica del papa Francesc sobre el sínode de l’Amazònia és un cant d’amor i una defensa de la vida amenaçada en totes les dimensions: social, ecològica, cultural i religiosa. És un crit a favor de Jesús, que va venir perquè tinguéssim vida, i el més important: s’ha fet des de baix, escoltant la gent, els indígenes. A Roma la gent clàssica, acostumada a altres sínodes, van dir que era el pitjor sínode que havien vist, cosa que vol dir el contrari: que ha estat el millor. Ha descol·locat la gent. I quan parla del diàleg interreligiós? sempre s’ha parlat de diàleg però amb les grans religions. Ell no. Francesc aquí obre la porta per primera vegada en un document oficial a les religions autòctones de l’Amazònia, de les quals fins ara ningú havia parlat ni els havia donat valor.” Víctor Codina, exmissioner jesuïta i un dels teòlegs més pròxims al Vaticà II té clar que el sínode de l’Amazònia marca un punt d’inflexió a l’Església.

Però al final no s’ha tirat endavant la possibilitat d’ordenar homes casats?
El document final del sínode es titula Amazònia, nous camins per a l’Església i per a una ecologia integral i està mirant el futur de la humanitat: l’ecologia, la terra, el canvi climàtic... però la premsa ja des del principi ho va limitar tot a la qüestió de l’ordenació d’homes casats i la possibilitat del diaconat femení. Això és casual? Perquè aquest silenci sobre el que de veritat va dir el sínode? Perquè darrere hi ha una crítica brutal, profètica, contra les multinacionals que estan destruint l’Amazònia, explotant i assassinant la gent D’això, la premsa no en diu res!. Ara, quan ha sortit el document final, a Roma hi va haver una expectació tremenda, però la premsa només venia per aquests dos temes, un desenfocament.
Els quatre somnis que el papa desenvolupa en la seva exhortació corresponen a les quatre parts del sínode: social, cultural, ecològica i eclesial.
Sí, però cal dir que és molt important que el papa deixa clar en el seu escrit que no vol canviar ni renegar de res del que es va dir en el sínode. I en el document final del sínode, a la pregunta sobre l’ordenació d’homes casats, la proposta es va aprovar. Es va votar i es va aprovar amb dos terços : 128 vots a favor i 41 en contra. Per tant, si el papa diu que no vol canviar res i vol que s’aprofundeixi en aquell document final, vol dir que el que van dir els bisbes el papa ho assumeix. Em sap greu dir-ho, però la premsa ha fet una lectura únicament unilateral i ha dit que el papa prohibeix les ordenacions d’homes casats, que el papa fa marxa enrere. I això és mentida, són fake news... perquè la realitat és que en el document es va aprovar i ell ho assumeix. Deixa la porta oberta.
A ‘Estimada Amazònia’ Francesc dona un gran poder als laics. Diu que podran anunciar la paraula, ensenyar, organitzar les seves comunitats, en alguns casos celebrar sagraments...
El que no poden els laics és celebrar l’eucaristia, però tota la resta, sí. I obre la mà que les dones puguin ser dirigents de les comunitats; i que els bisbes ho sàpiguen.
Reconeix que moltes comunitats catòliques s’han sostingut i “han transmès la fe” gràcies a les dones “batejadores, catequistes, missioneres...”
Algunes de les monges que van parlar al sínode van explicar que elles han batejat, predicat la paraula, han casat, han fet enterraments, han fet no l’eucaristia, però sí la celebració de la comunió...i han confessat!. Hem de pensar que a l’Amazònia en segons quins llocs un capellà hi va un temps i després se’n va i durant anys no el tornen a veure. El que es vol, doncs, és una pastoral no de visita, sinó de presència. I aquesta presència ha de ser gent d’allà, que conegui la llengua, la cultura, els seus costums, la seva forma de viure ...una altra cosa molt important de la qual la gent s’ha ni adonat és que en el document es parlava d’un “ritu amazònic”. El papa en fa al·lusió en una nota: “En el sínode va sorgir la proposta d’elaborar un ritu amazònic.”
Què vol dir?
Ritus amazònic no és solament que la litúrgia sigui diferent, sinó que parla que a l’Església hi ha molts de ritus que no només tenen diferent la litúrgia, sinó que és una estructura eclesial diferent, els coptes o l’Església d’Etiòpia, per exemple! Quan parla del ritu amazònic vol dir que l’Església a l’Amazònia s’obre a les particularitats del territori, a un ministeri diferent. Ja en el sínode de la família i amb el tema de si els divorciats es podien tornar a casar (no cal dir que va ser l’únic punt en el qual es va fixar la premsa!) el document final no en deia res, però en una nota el papa deia: “...de totes maneres i amb la discreció en certs casos, si fa falta i es considera...” Per tant, ho acceptava en certs casos. I aquí hi ha el tema del ritu amazònic, on caben “particularitats”.
L’exhortació és molt política.
Critica les empreses assedegades de rèdit fàcil que s’apropien dels territoris i privatitzen fins i tot l’aigua potable... i qui els dona suport. És un clam contra el crim de l’explotació salvatge que es fa a l’Amazònia. Diu que cal indignar-se ... i els indígenes, quan els expliquen la denúncia del papa, estan contentíssims perquè per primera vegada els escolten i veuen que el món serà conscient del seu patiment. Perquè el més important del sínode és que el papa va escoltar la veu dels protagonistes, de la gent de baix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El web de l’Àrea privada ciutadana de la Generalitat, ara més senzilla i amb més serveis per a les persones

Olot

La pressió veïnal fa reestudiar la urbanització de Montolivet

Olot

Nomenen Joaquim Mundet i Creus, fill predilecte de Cassà de la Selva

CASSÀ DE LA SELVA
salut

La primera fase del futur parc sanitari Joan XXIII s’enllestirà aquest trimestre

tarragona

El CAFGi veu inviable l’aplicació del decret d’obertura de piscines

GIRONA

L’Antic Hospital de Sant Jaume de Mataró reubicarà els nous interns a altres centres

mataró
LA CRÒNICA

Terricabras, patrimoni polifacètic

El 2028 s’enderrocarà l’edifici Venus de la Mina

Sant Adrià de Besòs

Campanya per omplir les motxilles d’infants vulnerables que van de colònies

Barcelona