L'empresa turística vol una millor reputació a la xarxa
El sector turístic de la Costa Daurada i l'Ebre es forma per millorar la seva reputació en línia
Creen una aplicació com a eina per gestionar la reputació
La Facultat de Turisme i Geografia de la URV ha fet aquesta setmana dues sessions sobre el monitoratge de la reputació en línia, adreçades a empreses del sector turístic. El monitoratge de la reputació en línia consisteix a portar un control del que es diu sobre un establiment o negoci a internet. L'especialista en màrqueting en línia, Arcadi Mayor, recomana a les empreses del sector turístic monitoritzar la pròpia marca: “Per saber què opina la gent de nosaltres.” L'altre aspecte que cal saber és l'opinió dels clients sobre els serveis que s'ofereixen, com ara “el servei d'habitacions, de Wi-Fi, l'atenció en arribar a l'hotel...”. En tercer lloc: “Cal vigilar el que diuen els clients de nosaltres, però també el que es diu de la competència, ja que ens pot ajudar a millorar els nostres serveis.”
Tot i que una empresa turística pot tenir una bona reputació en línia d'un mal producte, aquesta és una situació que només pot passar temporalment. Segons Mayor, “al final, encara que s'hagi fet una campanya amb comentaris positius, si aquest producte no és bo, la mateixa reputació en línia acabarà sent negativa”. També hi ha empreses turístiques que tenen bons productes i que no ho comuniquen prou bé. L'especialista aconsella usar aquestes eines per millorar les xifres de negoci però hi afegeix que “si es fan les coses bé, els mateixos usuaris s'encarregaran de difondre-ho”.
L'índex d'empreses turístiques que gestionen eines de reputació en línia a la Costa Daurada és similar a la d'altres destinacions, com ara la Costa Brava o Barcelona. “La reputació no depèn de l'eina, sinó de la qualitat dels serveis”, assegura Mayor. Pel que fa a l'ús de les xarxes socials del sector de la Costa Daurada, es considera bo, principalment entre les grans cadenes hoteleres i de restauració. No obstant això, la professora de publicitat i relacions públiques, Pilar Yépez, creu que “encara falta coneixement entre les petites i mitjanes empreses”. En canvi, el gerent del Patronat de Turisme de la Diputació, Octavi Bono, desvincula el volum de les empreses de l'ús de les xarxes socials. Yépez també assenyala que els empresaris de la Costa Daurada “només treballen les xarxes socials a l'estiu i caldria que també ho fessin la resta de l'any”.
Una app per a la reputació
El Patronat de Turisme està ideant una nova aplicació al servei de la gestió de la reputació en línia del sector turístic de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre. La nova app, que apareixerà abans de l'estiu del 2016, es podrà personalitzar i generarà informes sobre reputació i farà comparacions amb altres realitats. L'aplicació prendrà com a referència els indicadors que generen les agències en línia i compararà els diferents productes turístics. En aquest sentit, el gerent del Patronat de Turisme, Octavi Bono, destaca que es facilitaran dades entre els mateixos tipus d'establiments d'una població o d'un territori. També es podran fer comparacions mensuals sobre un mateix producte, servei o establiment. L'app també permet, entre altres usos, fer valoracions per mercats d'origen amb l'objectiu de conèixer quina reputació té un producte a Rússia, França o Alemanya, per exemple.