Societat

MARIAN MURO

DIRECTORA GENERAL DE TURISME

“Compte amb els missatges negatius sobre el turisme”

“No permetre obrir més hotels al costat de la Sagrada Família no descongestionarà aquesta zona turística”

“Barcelona és crucial com a palanca per a la resta del país, per això volem obrir-hi una gran oficina”

“Potser hem de rebaixar els requisits i els gravàmens tan forts que s'apliquen als sectors regulats!”

Advocada
Llicenciada den dret per la Universitat de Barcelona, fa 5 anys que és directora general de Turisme de la Generalitat. Amb anterioritat havia ocupat diversos càrrecs a l'Associació Catalana d'Agències de Viatges, ACAV, i havia exercit d'advocada al bufet Roig-Plans. És membre de la Comissió de Turisme de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials, CEOE, i de la junta de l'Agrupació Europea d'Associacions d'Agències de Viatges, ECTAA i, entre d'altres, és àrbitre vocal de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya.
Podem dir que hi ha regularitzades 270.000 places d'habitatges turístics, una xifra molt alta

C

atalunya és una destinació de destinacions, amb una situació geogràfica estratègica. Tenim un litoral consolidat, un turisme de sol i platja històric, però tenim interior i muntanya. Sempre havia estat vinculat a l'esquí, però és molt més.
Treballeu per potenciar la muntanya i l'interior més enllà de la neu. Per exemple?
L'enoturisme. Tenim vi, tenim un paisatge de vinyes, tenim gastronomia... i hem potenciat l'enoturisme. Avui tot Catalunya està senyalitzada des de la perspectiva DO. Hem implicat els cellers, tenim equipaments potents al voltant del vi. Es pot anar més enllà dels tastos i els maridatges... i es poden fer excursions a cavall per les vinyes. Hem creat la Taula de l'Enoturisme, amb l'administració i el sector, i ara el començarem a promocionar a Europa. El turista que ve a provar vins gasta diners, és un turisme de qualitat. L'enoturisme equilibra el territori i desestacionalitza.
Catalunya és la Regió Europea de la Gastronomia 2016
La gastronomia és una de les nostres ofertes més importants i atrau turisme de molta qualitat, que és el que volem. Permet desenvolupar el territori i potenciar el producte local.
I el turisme de sol i platja?
El litoral és un producte madur, molt sòlid, molt ben cuidat. El producte de muntanya i interior és emergent. Treballem per potenciar els parcs naturals, potenciar les rutes de l'oli amb la idea que cada vegada la temporada s'allargui més. Volem incentivar que la gent vagi per tot Catalunya, en aquest sentit Barcelona és crucial com a palanca per a la resta del país, per això volem obrir-hi una gran oficina per potenciar el turisme de tot Catalunya.
Parlant de Barcelona...
Barcelona està de moda. La progressió del turisme des del 1992 ha estat bestial...és una ciutat que ho té tot: és petita i manejable i amb bon clima, amb una gran oferta gastronòmica, cultural i de shopping. I sí, és veritat que hi vénen milions de turistes l'any i que s'ha de repensar i buscar un equilibri...
Hi ha algun però?
Però és molt important no donar missatges negatius del turisme. Hem de ser prudents! Ens hem preguntat què seria Barcelona sense el turisme? Què serien alguns barris? El turisme és pressió, però també és normalització, integració.
Convindrà que cal una reflexió!
I tant, però miri: no permetre obrir més hotels al costat de la Sagrada Família no descongestionarà la Sagrada Família. Perquè la concentració de turistes no és pels hotels, és per la ubicació del recurs, en aquest cas, la Sagrada Família. S'ha d'actuar amb equitat i, sabent què és el que atrau els turistes, s'han de buscar atractius d'oferta complementària lluny del centre per descentralitzar. Per exemple a Barcelona tenim noves zones per descentralitzar: la zona de les Glòries, el Paral·lel... s'ha de fer com Nova York, que han creat el Meatpacking District, on abans hi havia els escorxadors de la ciutat, i ara és un pol d'atracció. La gent va a on va perquè és on hi ha les coses que interessen però neixen nous espais per desviar el turisme
Els darrers anys han fet un gran esforç per regularitzar tots els apartaments turístics?
Hem treballat molt per posar fi a l'oferta il·legal i fer que tothom compleixi la normativa. És la nostra obligació contribuir que no hi hagi competència deslleial. Avui podem dir que estan regularitzades 270.000 places d'habitatges turístics, una xifra molt alta. És imprescindible tenir identificada tota l'oferta que tenim, precisament perquè volem una oferta de qualitat.
I de l'economia col·laborativa?
No estem en contra del que diem “economia compartida”, però tenim clar que no pot ser que per obrir un hotel, un càmping...qualsevol allotjament s'hagi de complir amb una sèrie de càrregues administratives i normatives, que si de sanitat, de medi ambient, d'indústria... i ara vinguin uns nous operadors que ofereixen allotjament i no se'ls exigeixi cap requeriment com a la resta. Hem de protegir el consumidor en qualsevol modalitat d'allotjament.
I què cal fer?
El problema és que al segle XX la comissió europea no ha parat de regular-ho tot... i ara ens troben al segle XXI, que hi ha nous actors que aprofiten les noves tecnologies i que eludeixen tots aquests requisits regulats, regulats en tots els àmbits. Cal un equilibri. Potser és que hem de rebaixar els requisits i els gravàmens tan forts que es posen als sectors regulats!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia