Suècia

Nobel de Física per als científics que van aclarir l'enigma dels neutrins

El japonès Takaaki Kajita i el canadenc Arthur McDonald van rebre ahir el premi Nobel de Física per haver descobert que els neutrins tenen massa. Bilions d'aquestes partícules subatòmiques –les segones més abundants, després dels fotons– travessen els nostres cossos cada segon, però la seva veritable natura era desconeguda. El descobriment d'un fenomen conegut com a oscil·lació de neutrins obre una nova finestra a la naturalesa fonamental de l'univers.

“És un descobriment realment important perquè canviarà els llibres de física i la nostra comprensió del funcionament de la matèria. Pot resultar crucial per a la nostra visió de l'univers”, va argumentar el comitè del Nobel. Amb diferents experiments, Kajita i McDonald van detectar que els neutrins podien canviar d'identitat, un fet que implica que han de tenir massa, per mínima que sigui, i explica perquè a la Terra se'n detecten molts menys dels esperats procedents del Sol i altres estels. Això implica que hi ha d'haver un nou tipus de física més enllà de l'anomenat model estàndard, ja que aquest requereix que els neutrins no tinguin massa.