Medi ambient

La FAVB tem que la Zona de Baixes Emissions sigui un pla Renove de vehicles i reclama un peatge urbà a Barcelona

La síndica de greuges rep 64 queixes relacionades amb la mesura que entrarà en vigor l’1 de gener

La Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire demanen que la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que aquest divendres ha rebut llum verda del ple de Barcelona i que entrarà en vigor l’1 de gener, evolucioni “ràpidament” cap a l’aplicació d’una taxa anticontaminació, o peatge urbà, per disminuir el nombre de vehicles que circularan per la ciutat i disminuir la contaminació atmosfèrica.

Les dues entitats adverteixen, a partir de l’informe d’impacte ambiental de la ZBE publicat fa uns dies, que la nova mesura no complirà amb els límits de contaminació que obliga Europa. També alerten que la ZBE pot tenir la “contrapartida” d’accelerar la renovació del parc de vehicles per sobre de la taxa de reemplaçament natural i temen així que es converteixi en un pla Renove per fases.

La FAVB i les entitats agrupades en la plataforma defensen que la taxa anticontaminació és una mesura que ha demostrat “resultats immediats en la reducció de vehicles” en les ciutats on s’ha implantat. Argumenten que el concepte de ’qui contamina, paga’ és “eficaç” i “menys regressiu” i permet “alliberar de forma ràpida l’espai viari dominat pel vehicle privat”.

Les dues entitats assenyalen que els vehicles compartits haurien d’estar exempts de pagar aquesta taxa i també els de les persones amb mobilitat reduïda que, a més, haurien de ser afavorits amb carril propi, igual que el transport públic i els modes actius en superfície. La recaptació obtinguda hauria de ser destinada al finançament del transport públic.

Per la seva banda, la Síndica de Greuges de Barcelona ha rebut de moment 64 queixes sobre la implementació de la Zona de Baixes Emissions. Les queixes són de temàtica molt diversa, com són poca previsió per canviar el vehicle; possibles adaptacions del cotxe per a persones amb diversitat funcional; de residents fora de la ciutat que treballen a Barcelona; de persones que no poden adaptar-se a la ZBE per motius econòmics; flota de vehicles de determinats gremis professionals; què passarà amb els vehicles clàssics; modificacions tècniques dels vehicles i etiquetes ambientals; ciutadans que consideren que el transport públic no és una alternativa real i queixes per com s’ha dut a terme el procediment.

La Síndica fa una sèrie de recomanacions en la implantació de la ZBE, com millorar la xarxa de transport públic perquè sigui una “alternativa vàlida i real”. Entre altres, també recomana al consistori que insti les administracions competents a aprovar plans d’ajuda per a la renovació de vehicles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

9,5 tones de tovalloletes i residus cada mes pel vàter

girona

El carrer de Girona, a Sant Feliu, a punt per reobrir al trànsit reformat del tot

SANT FELIU DE GUÍXOLS

Queda desert el concurs per a l’obra del badalot de la plaça Pallach de Girona

girona

Reobren la piscina de Sant Hilari després del canvi de la coberta

sant hilari sacalm

La darrera fase de l’enderroc d’habitatges per ‘esponjar’ Ca n’Anglada, ja en marxa

Terrassa

La temporada de bolets arrenca amb optimisme

barcelona

FGC gestionarà la línia entre Lleida i Manresa a partir del 2024

lleida
Medi Ambient

Rovellons primerencs

Olot
societat

210 trucades al 112 pel vent, el primer dia de neu al Pirineu