Infraestructures i serveis

trànsit

restriccions als camions

Més restriccions al pas dels camions per les vies gironines

polèmica

Quatre anys després que es prohibís als camions circular per l'N-II, el trànsit de vehicles pesants continua sent conflictiu

Des de principis d'aquest any, se'ls veta el pas en més vies

La parada per raons d'avituallament era un argument per sortir de l'AP-7

Quan es compleixen quatre anys de la prohibició als vehicles pesants de circular per l'N-II al seu pas per la demarcació de Girona –i de la mobilització de Bàscara (vegeu peça)–, el trànsit de camions continua sent polèmic a les vies gironines. N'és una prova que des de principis del 2017 s'han hagut d'introduir més restriccions a les carreteres, ja sigui per la picaresca dels transportistes que intenten estalviar-se algun peatge o bé amb l'argument de la seguretat viària.

L'avituallament

Una d'aquestes noves restriccions és la que afecta un tram d'un quilòmetre de la GI-623, entre Orriols i el peatge de l'autopista situat a la carretera de l'Escala. En aquest cas, s'ha detectat que molts camions que es desplaçaven en sentit nord sortien de l'autopista al peatge de Vilademuls, seguien uns quilometres per l'N-II i, a l'encreuament d'aquesta via amb la GI-623, es dirigien en direcció a l'Escala i tornaven a entrar al peatge de l'AP-7. Es calcula que, amb aquesta maniobra, el camió es podia estalviar entre 7 i 12 euros per trajecte, i més si són diversos recorreguts diaris d'anada i tornada. A dreta llei, els camions ja no podien circular pel tram de l'N-II des de Vilademuls fins a Orriols. Però, a diferència del tram que passa per Bàscara, on el pas de vehicles pesants està totalment vetat –tret que es justifiqui que el camió hi ha d'anar per algun repartiment–, els camions poden sortir de l'AP-7 i tornar-hi a entrar si justifiquen que ho fan per motius d'avituallament –descans del conductor o necessitat d'omplir el dipòsit de carburant–. Aquest era precisament l'argument esgrimit per sortir a Vilademuls i tornar a entrar a l'autopista pel peatge de la carretera de l'Escala. L'augment del nombre de camions al pas per Orriols ha portat el Servei Català de Trànsit a aplicar des de principis d'aquest any la nova restricció per posar fi a aquestes maniobres.

Carreteres en mal estat

Al sector sud de l'N-II també s'ha instaurat una nova restricció als camions: a la GI-555, de Caldes de Malavella fins a Hostalric. En aquest cas, la prohibició s'ha justificat més al·legant motius de seguretat, pel mal estat d'aquesta carretera, estreta i sense vorals. Es tracta d'una via amb una alta sinistralitat i que els alcaldes de la zona reclamen que s'ampliï, però on el trànsit de vehicles pesants havia anat en augment perquè també permetia en alguns trajectes estalviar-se peatges.

No són les úniques restriccions noves que s'estan aplicant des de principis d'any a les comarques de Girona, però en els dos casos es posa de manifest que els retards acumulats en les obres de desdoblament de l'N-II, així com el mal estat de les infraestructures a la demarcació, tenen conseqüències sobre l'activitat econòmica en un sentit ampli. Una situació que denuncien precisament els mateixos transportistes.

LES DATES

19.04.13
Es desvia el pas
dels vehicles pesants de l'N-II cap a l'autopista, i el tram de Bàscara queda vetat per als camions.
01.01.17
Noves restriccions
als camions en vies properes a l'N-II que es feien servir com a alternativa per estalviar-se peatges.
EDUARD AYACH PRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ TRANSPORTS GIRONA - ASETRANS

“El transport de Girona és el que en surt més perjudicat”

Cal continuar restringint el pas dels camions perquè no volen pagar peatges?
Ara fa quatre anys, pocs mesos després de vetar l'N-II als camions, ja vam alertar de situacions insostenibles; per exemple, al sector de Sils i Caldes. És trist i greu –i som els primers a dir-ho– que els transportistes hagin de buscar dreceres i alternatives. El que ha passat amb la prohibició és que el transport local és el que n'ha sortit més perjudicat, perquè l'han obligat a circular per l'autopista i a fer més quilòmetres per anar a buscar els peatges. El problema de fons és que els preus del sector estan per terra, no hi ha marge. S'haurien d'afrontar els problemes de tota la cadena del sector. No es pot resoldre amb més restriccions.
On caldria actuar?
Els transportistes volem viure de la nostra feina; som un sector que no vol subvencions. Però, a banda que els preus del sector estan per terra, estem en un punt en què hem de pagar per circular: peatges, peatges a l'ombra, un preu del carburant superior –per exemple– al que paguen els pagesos i els pescadors, el cèntim sanitari que ens van afegir, gravàmens per pagar serveis que no tenen res a veure amb el transport i infraestructures que a més no es fan...
Algunes restriccions són per temes de seguretat.
Tenim carreteres molt perilloses, com és el cas de la que va de Caldes a Hostalric. Per això és greu que els transportistes hagin de buscar dreceres. Tots estem d'acord que l'estat de les infraestructures a la demarcació és deplorable. Tenim obres que no es fan o que es fan a un ritme d'un quilòmetre cada sis o set anys. No s'avança, i aquest és un altre dels problemes de fons.
És un dels punts en què vol influir Asetrans?
La nostra associació celebra 40 anys i som l'entitat de referència a les comarques de Girona en el sector del transport, amb unes 500 empreses associades que representen bona part del transport a la demarcació. En aquest sentit, actuem com un grup de pressió per negociar amb ministeris i administracions per defensar els transportistes, però les millores que aconseguim també repercuteixen en el conjunt dels conductors i de la població.
Quins són els principals reptes del sector?
Des d'Asetrans treballem per reivindicar el conjunt d'aquesta professió, perquè aquest transport continua sent el més ràpid i volem que sigui una eina més eficient encara. Un dels punts que estem reclamant actualment és una formació professional específica per al sector. La imatge d'aquesta professió ha anat quedant molt desprestigiada i hem de saber-la fer més atractiva.

Festa a Bàscara per recordar que ja no hi passen camions

Demà és dia de festa local a Bàscara, una festa que es va instaurar per commemorar que el 19 d'abril del 2013 van deixar de circular vehicles pesants pel tram de l'N-II que travessa el poble. La festa local afecta bàsicament els serveis de l'Ajuntament, les escoles i possiblement algun establiment més com ara les entitats bancàries. Però, més enllà que els establiments estiguin oberts o tancats, l'alcalde, Narcís Saurina, recalca que és un dia per rememorar l'èxit de la mobilització que va permetre aquella fita i per recordar les víctimes d'accidents de trànsit que es van produir al poble.

Demà els actes d'aquest quart aniversari seran sobris: consistiran en un sopar popular en què cadascú ha de portar alguna cosa per compartir. L'àpat es farà a l'exterior, a l'aparcament de l'empresa de maquinària agrícola Sala, i l'organització s'encarregarà de posar-hi taules, cadires, aigua i vi. Durant el sopar es projectaran ininterrompudament fotos dels dies d'aquella protesta del 2013. Acabat el sopar, es procedirà a una encesa d'espelmes al trencant de Calabuig, lloc on es va iniciar la mobilització quatre anys enrere. El 31 de gener del 2013, després d'un accident de trànsit més, els veïns es van plantar i van començar a tallar cada dia l'N-II a Bàscara per reclamar que s'hi prohibís el pas de camions. Ho van fer durant 79 dies, muntant esmorzars populars i actuacions al mig de la carretera, fins que el 19 d'abril del 2013 els camions es van desviar cap a l'autopista i van tenir vetat aquest tram de l'N-II.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia