El seguiment massiu de la vaga d’estibadors fa augurar avui col·lapses als ports
Barcelona ajorna la descàrrega de vaixells fins aquest matí i l’aturada en dia festiu no es fa notar
Els sindicats alerten de la “precarietat” del nou model
L’èxit de la vaga d’estibadors, amb un seguiment del 100% arreu, segons fonts del Ministeri de Foment i dels sindicats, no va tenir efectes greus a les instal·lacions portuàries de Barcelona. El primer dia de les aturades intermitents va coincidir amb poca activitat al port perquè era dia festiu. A més a més, l’antelació amb què es va anunciar la mobilització va permetre que vaixells portacontenidors i transportadors de vehicles ajornessin l’arribada fins avui dimarts a partir de les vuit del matí. Aquest és el principal motiu pel qual fonts dels sindicats auguraven que el col·lapse seria més visible i produiria més afectacions a partir d’aquest matí i al llarg de tota la setmana, quan hi ha previstes més aturades, demà dimecres i també divendres.
Aquesta setmana de mobilitzacions arriba després que els sindicats donessin per trencades les negociacions amb la patronal, que es va negar a assumir la subrogació dels contractes laborals fins a conèixer la situació en què es troba cada port de l’Estat espanyol. Els sindicats es queixen que el decret llei que ha permès liberalitzar el sector, i que va ser aprovat pel govern del PP amb l’abstenció del PDeCAT, atorga massa poder i privilegis a les empreses, que a partir d’ara podran contractar estibadors sense necessitat que pertanyin a la societat de gestió, la Sagep, que tenia cura dels treballadors i que ara amb el nou decret desapareix. Segons fonts del sector, això deixa el col·lectiu en una situació de vulnerabilitat màxima, per la qual cosa reclamen que, amb el canvi de model, es tingui en compte, per exemple, el nivell formatiu, l’eficiència i la seguretat de les empreses que subroguin els estibadors a l’hora d’oferir els treballs de càrrega i descàrrega a les empreses de vaixells. Els treballadors ja han assumit que hi haurà nous contractes temporals, que s’abaixaran els sous i que se signaran prejubilacions, però reclamen que la subrogació dels contractes es faci de manera general a tots els estibadors que ara el tenen indefinit.
És per aquest motiu que, un cop aprovat el decret que compleix amb la llei europea que obligava l’Estat espanyol a liberalitzar el sector, tant els sindicats com els responsables del Ministeri de Foment feien ahir una crida perquè les dues parts del conflicte retornin a la taula de negociació. El líder de la Coordinadora de Treballadors del Mar, Antolín Goya, va avisar que les negociacions només seran possibles si s’aclareix el futur de tots els estibadors que hi ha a l’Estat i es garanteix la continuïtat de tots els llocs de treball.
LA FRASE
LA XIFRA
Recintes tancats i cent estibadors per a un 30% de feina
Ahir a Barcelona treballaven uns 100 estibadors dels 1.110 que hi ha a tot el port. Eren els serveis mínims localitzats a la zona marítima de càrrega i descàrrega, mentre que a la terrestre hi havia menys activitat, perquè, com que també era festiu en altres indrets de Catalunya, molts transportistes no van sortir a la carretera. La feina d’ahir dilluns representava un 30% d’un dia normal. A Tarragona, on el col·lectiu de l’estiba està format per uns 200 treballadors, la jornada era la pròpia d’un dia feiner i el seguiment de la vaga també arribava al 100%. El president del comitè d’empresa de la SAGE a Tarragona, Joan Galera, admetia que l’escenari de vaga no era el que desitjaven, però que s’hi havien vist obligats “veient l’alternativa de no negociació que planteja la patronal”. El president del Port de Tarragona, Josep Andreu, va indicar que la feina s’havia repartit “amb normalitat” i que no tenien constància de cap incidència ni anomalia.