Infraestructures i serveis

La Girocleta s’acosta al mig milió de viatges anuals

El servei de bicis públiques de Girona continua creixent i durant el 2018 es van fer 488.296 trajectes, un 27% més que el 2017

El nombre d’usuaris a finals d’any era de 3.324, el doble que quatre anys enrere

A l’octubre es va arribar a 11 usos per bicicleta en dia punta

Des que es va posar en marxa, el setembre del 2009, la Girocleta ha tingut un creixement imparable, sobretot els últims anys. Les dades del 2018, en què es va vorejar el mig milió de trajectes realitzats, deixen clar que el servei de bicicletes públiques de Girona no ha tocat encara sostre i que continua, any rere any, amb dades d’augment molt altes. Els usuaris a finals de l’any passat eren més de 3.300, més del doble que només quatre anys enrere, i els viatges en dia laborable van arribar al mes d’octubre a una mitjana de gairebé 2.500 al dia, quan quatre anys abans el màxim, que també va ser en aquest mes, no arribava als 1.000.

Usuaris

En concret, a finals del 2018 la Girocleta tenia 3.324 usuaris, una xifra que suposa un 15,6% més que l’any anterior. És un augment inferior al dels dos anys anteriors (durant el 2017 l’increment va ser del 23,9% i durant el 2016 del 24,7%), però tot i així continua sent un creixement molt fort. De fet, aquests 3.324 usuaris són el doble dels que hi havia només quatre anys abans (el 2014 es va tancar amb 1.633).

En el creixement del nombre d’usuaris cal tenir en compte l’extensió de la xarxa d’estacions de la Girocleta, que ha anat arribant a barris on abans no hi havia el servei. Des del 2014 fins ara s’han obert sis noves estacions (a la plaça Europa i al passeig Ramon Berenguer II el 2015; a Vista Alegre, al carrer Riu Freser i a l’Eixample el 2017, i a Sant Ponç el 2018), fins a arribar a la xifra actual de 20 estacions. L’ampliació del nombre d’estacions ha anat acompanyada, lògicament, d’un augment del nombre de bicicletes disponibles. Així, si el 2014 el servei disposava de 250 bicicletes, actualment ja en té 320 (de les quals 220 estan distribuïdes permanentment al carrer). Cal dir que quan el servei es va iniciar, el 2009, hi havia vuit estacions i 160 bicicletes (120 al carrer).

Viatges

No només hi ha més usuaris sinó que aquests fan més trajectes de mitjana. Això es pot veure perquè l’increment del nombre total de viatges efectuats en Girocleta és fins i tot més elevat que l’augment del nombre d’usuaris del servei. Així, el 2018 se’n van fer 488.296, una xifra que suposa un 27% més que el 2017 (384.536), mentre que l’augment del nombre d’usuaris va ser del 15,6%. L’increment de trajectes del 2018 va ser el més alt des del 2014, i això que els últims anys havia estat molt elevat (un 25,6% el 2016 i un 26,3% el 2017).

Les dades de l’Ajuntament de Girona indiquen que el màxim va arribar a l’octubre, amb 2.496 viatges en dia laborable, cosa que equival a 11 usos al dia per bici en dia punta. Això deixa clar que s’ha disparat el creixement: el 2016 els dies punta d’octubre (sol ser el mes rècord) s’havia arribat a set usos al dia; el 2017, als vuit usos, i ara ja són 11.

Les estacions més allunyades, menys utilitzades

L’estació de la Girocleta de la plaça Catalunya continua sent la més utilitzada de les 20 de què disposa actualment el servei de bicicletes públiques de Girona. En general, segons destaca el consistori, la distribució de viatges entre les estacions confirma que les estacions menys utilitzades són les més allunyades. O bé, dit al revés, les que més es fan servir són les més cèntriques. També cal assenyalar que les que tenen menys usos es corresponen amb les últimes que s’han obert. Així, més d’un 8% de les utilitzacions de la Girocleta durant el 2018 van tenir com a punt de partida o final l’estació de la plaça Catalunya, mentre que la de Ramon Folch (jutjats) i la de l’estació de trens van acaparar entre un 7% i un 7,5% d’usos cadascuna. La quarta estació que més es va fer servir va ser la d’Emili Grahit (a tocar de la biblioteca Carles Rahola), amb un 6,5% del total de viatges, seguida per les de les places Marquès de Camps i Miquel de Palol, totes dues també per sobre del 6%.

Per sobre del 5% del total de viatges es van situar sis estacions: la de Fontajau, la de Lluís Pericot, la de la biblioteca Ernest Lluch, la de la plaça Europa, la de la plaça del Barco i la del Pont del Dimoni. Just per sota del 5% es va quedar l’estació de la plaça Pere Calders; per sobre del 4%, la de Can Ninetes, i vorejant el 4%, la del passeig Ramon Berenguer II. Prop del 3% es van situar les estacions de la biblioteca Antònia Adroher, la del carrer Riu Freser i la de l’Eixample, i per sota del 2% les de Vista Alegre i Sant Ponç.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Es replanteja la reurbanització del carrer Ample de Figueres

FIGUERES

Expropien el terreny que faltava per al recinte de l’Espai Cràter d’Olot

OLOT

El govern vol compromisos dels agents socials per frenar el canvi climàtic

barcelona

Adif desencalla per fi el darrer tram del parc Central

girona
medi ambient

Guardó per al Consorci del Ter

Nous refugis per a ratpenats a tocar del riu Ter

ripoll

TMB avança en l’electrificació de línies de bus en l’horitzó del 2021

barcelona
OLOT / SANT JOAN LES FONTS

Flors a la depuradora

L’acord Colau-PSC ja diluïa una nova gestió de l’aigua

barcelona