L’aeroport supera la fita dels 2 milions de viatgers
Feia dos anys que s’esperava tornar a arribar a aquesta xifra de passatgers
El creixement del nombre de viatgers, però, s’alenteix respecte a l’any passat
L’aeroport de Girona se situa en registres similars als del 2014
Finalment, un any més tard del que s’esperava, l’aeroport va tancar el 2018 amb més de dos milions de passatgers. Segons informava ahir Aena, concretament han utilitzat la infraestructura de Vilobí d’Onyar 2.019.876 viatgers, un 3,8% més que un any abans, quan, per primer cop després de vuit anys, es tornava a guanyar passatgers. De totes maneres, aquest 3,8% de creixement del nombre de viatgers és inferior al creixement que hi va haver el 2017 respecte al 2016, que va ser del 17%. De fet, si es tenen en compte només les dades del mes de desembre, es veu que el mes passat només van circular per l’aeroport 37.306 usuaris, un 12,5% menys que el mateix mes del 2017.
Amb les xifres de passatgers de l’any passat, l’aeroport de Girona se situa en registres similars als del 2014, però encara estan molt lluny de la seva època més potent, el 2008 i el 2009, quan se superaven els 5 milions de viatgers i quan Ryanair encara considerava l’aeroport de Girona com la seva base del sud d’Europa i hi mantenia un elevat nombre de vols tant a l’hivern com a l’estiu.
Més vols
Les dades difoses per Aena també indiquen que el 2018 hi va haver un total de 17.870 vols, un 7,2% menys que el 2017. El descens, però, va ser en vols no comercials, ja que els comercials van augmentar: hi va haver un total de 14.652 vols comercials, una xifra que suposa un augment del 6,1% respecte a aquest tipus de moviments del 2017. També en l’apartat de càrrega, durant l’any 2018 es van transportar 132.962 tones de mercaderies, un 5,9% més que el 2017.
Valoració positiva
El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, va valorar ahir positivament que s’assoleixi l’esperada fita de dos milions i ho va atribuir a tres factors. En primer lloc, Noguer va destacar la major diversificació que hi ha actualment a l’aeroport, de manera ja no es depèn tant d’un únic operador, com va passar fa cinc anys quan Ryanair va cancel·lar nombroses rutes. El president de la Diputació també va insistir en la importància de l’alta ocupació que hi ha als vols, que estan plens entre el 90 i el 100% en la majoria dels casos, i, finalment, també va recordar el paper que, a la pràctica, ja té l’aeroport de Girona com a quarta pista de l’aeroport del Prat. “A Girona és més fàcil aterrar perquè no hi ha tanta congestió de vols”, recordava Noguer, que, no obstant, hi afegia que encara no hi ha novetats sobre aquesta opció. Finalment, el president de la Diputació de Girona també va remarcar la importància de la desestacionalització del turisme com a element important per a l’augment del nombre de viatgers. Pel que fa a l’alentiment en el creixement del nombre de viatgers, Noguer va remarcar: “Qualsevol creixement és bo. No és fàcil tenir creixements de dos dígits.”
LES XIFRES
Ryanair al capdavant, amb el 71% dels passatgers
Les estadístiques del 2018 també recullen, un cop més, que Ryanair és la companyia que més passatgers transporta a l’aeroport de Girona. Concretament, més del 71% dels viatgers que van utilitzar aquesta infraestructura ho van fer mitjançant un vol de la companyia irlandesa. Es dona la circumstància, però, que el 2014, per exemple, Ryanair transportava el 92% dels viatgers. En nombres absoluts, Ryanair va transportar l’any passat 1.442.281 viatgers a Girona.
Molt al darrere de Ryanair hi ha la companyia britànica Jet2.com, que durant tot l’any va arribar a transportar 162.036 viatgers, o l’holandesa Transavia, que en va portar 122.880. Per sota dels 100.000 passatgers hi ha la russa Pobeda Airlines, que en va portar 87.449; Tui Airways, amb 50.597; la britànica Thomas Cook Airlines, amb 25.419, o Laudamotion, que en va portar 25.058. Precisament, aquesta companyia austríaca es va estrenar aquest estiu passat gràcies a un acord amb Ryanair per dur a terme quatre vols setmanals d’anada i tornada entre Girona i Berlín des de principis de juny fins a finals d’octubre.
Pel que fa a les destinacions més populars, es manté com a ruta més popular la de Pisa –que és precisament amb la que hi ha més vols de connexió–. A la ciutat italiana la segueixen, per ordre de més a menys passatgers, la ciutat holandesa d’Eindhoven, la britànica Manchester, Londres, Brussel·les, Birmingham, Moscou, Amsterdam o Bristol, que encapçalen les primeres posicions.
Pendents de ser la quarta pista de l’aeroport del Prat
El futur de l’aeroport de Girona està condicionat pels plans que tingui el govern espanyol sobre aquesta infraestructura. Foment havia anunciat un pla amb l’horitzó del 2026 perquè Vilobí es convertís en la quarta pista de l’aeroport del Prat a causa de la saturació de l’aeroport de Barcelona. Això implicava el reclamat baixador del TAV en aquest indret, que el govern del PP va pressupostar en 55 milions d’euros. El canvi de govern a l’Estat espanyol va generar incertesa sobre quina és l’aposta del nou executiu pel que fa a l’aeroport gironí, sobretot després que el subdelegat de l’Estat a Girona qüestionés la necessitat del baixador del TAV a l’aeroport. Posteriorment, però, l’octubre passat, una resposta per escrit de Foment a una pregunta parlamentària posava en relleu que el nou govern també s’inclina per construir-hi l’estació de l’alta velocitat.
Per sota dels dos milions de passatgers té un impacte negatiu
Un estudi de la delegació del govern a Girona fet públic el juliol del 2015 fixava en dos milions de passatgers el llindar perquè el descens de viatgers no tingui un impacte econòmic negatiu en el territori. L’anunci es feia quan es preveia que, precisament, aquell 2015 es cauria per primer cop per sota d’aquesta xifra, com així va ser. I si bé també els càlculs preveien que el 2016 es tornaria a superar els 2 milions, això no ha estat fins dos anys més tard, el 2018. De totes maneres, en més d’una ocasió el govern català ha insistit que cal deixar de comparar les xifres amb les d’anys enrere quan Ryanair només operava a Vilobí i quan, segons sostenia l’administració, dels cinc milions de passatgers que aterraven, només un milió es quedaven a la demarcació i la resta anaven a Girona. Ara, per contra, sostenen que els passatgers que arriben tots es queden a passar les vacances a la mateixa zona.