Brussel·les inicia un procediment d’infracció a Espanya per la seguretat ferroviària
La Comissió Europea detecta “deficiències” en l’anàlisi i la investigació d’accidents i incidències
La seguretat ferroviària situa Espanya en el punt de mira de Brussel·les. La Comissió Europea ha obert un procediment d’infracció a l’Estat perquè creu que les tècniques i els procediments dels organismes que investiguen accidents i incidències no s’ajusten a la normativa comunitària. Segons ha anunciat l’executiu de Juncker aquest dijous, els mètodes “no compleixen amb els requisits de la legislació de la UE”, concretament amb el que marca la directiva sobre Seguretat Ferroviària del 2004. L’Estat té ara dos mesos per respondre a les preocupacions de Brussel·les i evitar que, en última instància, la infracció acabi amb el cas al Tribunal de Justícia de la UE.
Les deficiències identificades per l’executiu comunitari es troben en “la manera en què els accidents i les incidències són investigades” per la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris (CIAF), que penja del ministeri de Foment. Entre les investigacions en curs de la CIAF hi ha l’accident per l’esllavissada a Vacarisses, ocorregut al novembre, que va causar la mort d’un dels passatgers i desenes de ferits.
Per altra banda, l’expedient obert per Brussel·les també posa en dubte les tècniques de supervisió de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària (AESF). Entre les competències d’aquesta agència hi ha “l’ordenació i la supervisió de tots els elements del sistema ferroviari”, com ara infraestructures, material i operació.
A més, també és l’organisme encarregat d’expedir, renovar o revocar els certificats de seguretat a les empreses ferroviàries, així com les autoritzacions de seguretat dels administradors d’infraestructura.