Urbanisme

Vuit mesos més per enllestir el nou parc Central a Girona

Adif signarà en breu l'acord amb l'empresa adjudicatària i l'obra no s'acabarà fins al maig del 2016

Inicialment els treballs havien de durar menys de tres anys i seran quasi vuit

La línia del TAV funciona des del 2013 i encara falten obres

La reposició del parc Central de Girona es torna a allargar. Des de feia mesos la data posada per a la finalització de les obres en aquest sector era a final d'any, però tampoc es complirà. En el ple de dilluns passat, el regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, va reconèixer que tot just ara està a punt de signar-se el contracte d'adjudicació de l'obra entre Adif i l'empresa que s'encarregarà de la reposició del cor del parc Central. Amb aquest anunci, Ribas també va explicar que “el termini previst de les obres és de vuit mesos”. Aquesta perspectiva volatilitza la previsió que a final d'any s'acabés l'obra i situa com a nova data entre el mes d'abril i de maig de l'any 2016, sempre que no es produeixin més retards.

Els incompliments reiterats dels calendaris de reurbanització del parc Central van comportar que l'Ajuntament de Girona assumís la reposició d'algunes parts que pertocaven al Ministeri de Foment i Adif amb el compromís que l'Estat n'assumirà el cost amb posterioritat i per no retardar més la recuperació de bona part del parc Central. La lentitud dels tots els tràmits fets per al projecte final del tram de parc Central que encara queda per refer neguiteja el govern municipal. Així Ribas admet “preocupació pel fet que els continuats processos electorals suposin un alentiment d'acords ja pactats” amb Foment i Adif.

Un espai diàfan i verd

El projecte que va presentar el consistori a l'Estat per a aquesta part del parc Central, situada entre el vestíbul del TAV i la plaça d'Europa, preveu una reposició per convertir-lo en un espai diàfan i, prioritàriament, verd. La presència de gespa i plantes arbustives és la tònica de la petició que va fer el consistori amb la voluntat que sigui espai d'estada per als veïns dels barris que han patit les obres des de l'estiu de l'any 2008 quan es va iniciar oficialment la transformació de tot el sector.

Treure el ‘finger'

Un dels canvis importants de les obres que vénen és la retirada de l'actual passadís que connecta l'estació de Renfe amb l'estació del TAV. Adif serà l'encarregat de desmuntar el passadís compacte i tancat actual, mentre que el consistori serà l'encarregat de substituir-lo per una marquesina permeable per als vianants. L'objectiu del consistori és eliminar l'efecte barrera que ara suposa aquesta estructura i facilitar qualsevol moviment dels veïns que provenen dels barris de Sant Narcís i Santa Eugènia i es dirigeixen cap al centre. L'espai que s'ha de refer mantindrà les estructures com són sortides d'emergència i de ventilació que s'hi han fet per al TAV, l'estació d'autobusos i els aparcaments subterranis –de moment sense ús–, per bé que s'hi situaran portes anomenades “van der putten” per reduir l'impacte de les estructures en el conjunt del parc Central. Els veïns i comerciants del sector fa mesos que reivindiquen que s'acabin d'una vegades les obres que pateixen des de fa tants anys. Al principi de l'obra s'havia anunciat que els treballs durarien menys de tres anys i si es compleixen els darrers compromisos la finalitzacíó de tots els treballs s'acostarà pràcticament als vuit anys d'obres. Un altre fet és que la línia del TAV es va posar en marxa a principis de l'any 2013, però el parc Central no s'enllestirà fins tres anys i escaig més tard, si l'Estat enllesteix les obres en el termini previst ara.

LES DATES

18.08.08
És la data
en què van començar les obres de manera oficial per al TAV al parc Central de Girona.
06.2016
Seria el mes
que s'acabarien les obres si no hi hagués cap més retard d'una obra que n'acumula de reiterats.

També en obres l'estació de busos

La finalització de les obres de reposició del parc Central coincidiran amb les obres de la nova estació subterrània d'autobusos. El regidor del projecte ferroviari i portaveu de CiU, Carles Ribas, va explicar en el ple de dilluns que en els propers dies està previst que la Generalitat signi el contracte amb l'empresa adjudicatària de l'obra. La Generalitat va fer pública l'adjudicació de l'obra a principi d'agost per un valor de 7,8 milions d'euros.

El regidor de CiU a Girona també va afirmar que després de la signatura està previst que les obres comencin al llarg d'aquest trimestre o principi de l'any següent, fet que permetria estrenar l'estació de busos subterrània a final del 2016.

L'estació de busos que ja té l'espai previst en l'espai intermodal excavat a sota del parc Central ocuparà uns 17.000 metres quadrats i disposarà de 27 andanes per als busos, així com de deu taquilles de venda de tiquets. La nova estació és cabdal per a Girona per repensar i recuperar la plaça d'Espanya.

Comencen a desmuntar l'interior del Vol Gastronòmic de Girona

D.V

L'Ajuntament de Girona va donar als promotors del Vol Gastronòmic fins al proper dia 21 de setembre per poder retirar la infraestructura i ahir es van produir els primers moviments per iniciar almenys el desmuntatge dels elements interiors. La polèmica estructura de ferro, que simula el pont Eiffel de la ciutat, va ubicar-se a l'encreuament del carrer Santa Clara amb el pont de Pedra a l'estiu de l'any passat, i les pròrrogues concedides pel consistori han permès que s'allargués l'estada malgrat que ja no s'hi feia activitat.

La setmana passada es va conèixer l'ultimàtum del consistori perquè els promotors enretiressin aquest cub de vidre i ferro de més de 20 tones en un termini de quinze dies hàbils des de la comunicació que es va fer a principi de mes i que s'esgota el dia 21 de setembre. L'equip de govern va reiterar la voluntat de sancionar l'empresa si no complia el compromís de retirar la infraestructura. En el ple, l'alcalde, Carles Puigdemont, i la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Marta Madrenas, també van explicar que si l'empresa gestora no actua i no s'executa la retirada, s'actuarà d'ofici per part de l'Ajuntament. Puigdemont va recordar que el consistori ja ha utilitzat alguns cops aquesta fórmula quan ha calgut, com va ser el cas de la millora d'una façana al carrer Nou que reportava perill per als vianants o com l'enderroc de l'antiga nau de la Citroën a la carretera Barcelona, un cop va ser saquejada i mig destrossada per vàndals. Per això, el govern municipal assegura que té fórmules d'actuar i posar fi al problema i, posteriorment, reclamar el cost a qui pertoqui.

Davant les crítiques dels grups de la CUP i ERC-MES per la gestió del Vol Gastronòmic en aquesta recta final, Puigdemont va defensar que “el projecte era interessant per a la promoció de la marca de la Girona gastronòmica”, per bé que va reconèixer que un cop es va fer aquest recorregut, el projecte “acabi no tan bé”. Madrenas va explicar que l'estructura ha pagat més de 6.000 euros en concepte de l'ordenança que es va crear específica per a aquest cas d'ocupació de via pública amb les característiques especials que tenia el Vol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia