Rehabilitaran i il·luminaran el pont Eiffel de Palamós
El pont, que estava a la Devesa de Girona, va ser adquirit als anys seixanta del segle passat per un grup de palamosins per connectar el paratge del Balitrà
És una estructura que data del 1878
El Pont de Ferro de Palamós, una estructura metàl·lica que va sortir dels tallers Eiffel de París, es rehabilitarà i il·luminarà per potenciar el seu valor històric. L'alcalde de Palamós, Lluís Puig, explica que es vol dignificar i, a la vegada, rehabilitar per potenciar-lo com un element que “ja forma part del patrimoni de la població, si bé un xic oblidat” i, per a molts, desconegut: “El que volem és dignificar-lo i il·luminar-lo per recuperar aquest element que va sortir dels tallers del constructor de la torre Eiffel de París.” A més, i segons Puig, també s'hi instal·larà una placa d'interpretació històrica, en diversos idiomes, que aportarà informació d'aquest element catalogat.
Història
El pont, que salva la riera Aubi a la zona del paratge del Balitrà, és una estructura formada per un sol tram de biga, que amida 18,41 metres i barana, de tipus gelosia, fa una alçada d'1,80 metres. La seva amplada és de 5,20 metres i està pavimentat amb aglomerat asfàltic. Els extrems es recolzen en blocs de formigó. Ja s'hi va fer una actuació ara fa uns anys, bàsicament pintant-lo. Un dels trets característics d'aquestes estructures és la seva marca distintiva, també amb ferro, on es pot llegir: “G. Eiffel & Cie. Constructeurs. À levallois près Paris.”
És un fet documentat que Alexandre Gustave Eiffel va treballar a la província de Girona amb motiu de l'arribada del tren el 1876. Consta que se li van encarregar vuit ponts metàl·lics, dels quals cinc es van preveure per al ferrocarril.
De Girona a Palamós
Un d'aquests ponts va ser l'anomenat pont del Rellotge o de la Devesa, construït el 1878 damunt el riu Güell, entre l'avinguda Ramon Folch i la Devesa. A la dècada dels anys seixanta l'Ajuntament de Girona van transformar l'avinguda Ramon Folch, aleshores passeig, en la carretera N-II i va dessecar el Güell. Amb aquest projecte, i l'eliminació del terraplè de la via, el pont va ser desguarnit, desmuntat i venut a pes. Un grup de veïns de Palamós liderats per Josep Maria de Toca el van comprar per 25.000 pessetes, uns 150 euros al canvi actual.
L'any 1968 es va traslladar definitivament a Palamós, tot sencer i sense desmuntar, per salvar la riera d'Aubi, al Balitrà, en el que encara és el seu emplaçament actual. No va ser, però, fins al cap d'un any, i per Sant Joan, quan es va procedir a fer la inauguració oficial.