Esade alerta d'una tercera recessió a Europa si no es manté l'equilibri monetari
Diu que l'estancament de l'economia europea afecta l'espanyola
Preveu un creixement d'un 2% a l'Estat el 2015, més contingut que altres estimacions
El professor d'economia de l'escola de negocis Esade Josep Manel Comajuncosa assegurava ahir que se sentia “més realista que no pas pessimista”, malgrat que les previsions de l'entitat no convidin a gaires festes. L'escola de negocis alerta en el seu darrer informe econòmic i financer de la possibilitat d'entrar en una tercera recessió a la zona euro “si es trenca l'equilibri entre una política monetària expansiva del BCE i els compromisos de consolidació fiscal”.
De fet, Esade avisa de l'“estancament de l'economia europea” i identifica com a principal risc que afecta el creixement econòmic el perill que es trenqui el consens polític sobre tres àmbits: la política monetària expansiva actual del Banc Central Europeu (BCE), el pacte per alentir la reducció dels dèficits públics i el manteniment de l'agenda de reformes estructurals. Les previsions són que l'economia europea amb prou feines creixi aquest any un 1%, mentre que els emergents ho faran un 5% i l'economia mundial, un 3%.
Comajuncosa va precisar que els consensos actuals es podrien trencar no només per la situació política de països de la perifèria europea com ara Grècia, sinó també per possibles divergències entre països del nucli europeu, com per exemple entre França i Alemanya. A aquests riscos europeus, cal sumar-hi, segons l'informe d'Esade, els derivats de l'evolució dels preus del petroli i dels conflictes bèl·lics al món.
Esade estima que l'economia espanyola creixerà un 2% el 2015, una previsió més moderada que la d'altres organismes, com ara les formulades per Foment del Treball (3%) i La Caixa (2,5%). “Intentem ser més realistes que altres advertint dels riscos objectius que hi ha”, va assegurar.
Amb tot, Comajuncosa no descartava poder afegir a la previsió inicial “algunes dècimes més, en la mesura que els riscos no es compleixin”. Entre els elements que ajuden al creixement econòmic hi ha l'augment de finançament, el lleuger augment de consum de les famílies i la reducció del cost de les matèries primeres.
Pel que fa a l'ocupació, l'informe preveu que la taxa d'atur se situï en el 20% a final d'any i, segons va indicar Comajuncosa, “es crearan llocs de treball a bon ritme”. “El que preocupa”, va explicar, “és que molta ocupació sigui temporal i tornem a la dualitat de contractes, que no és un escenari bo per a l'economia catalana ni a mitjà ni a llarg terminis”.