Llibres

‘Grans músics i grans homes’, i les dones, què?

Un grup de professores de música s’ha queixat a la Diputació de Girona per una nova col·lecció de llibres de la Fundació Pau Casals que la institució difon i en què s’obvien les dones músiques

La Fundació Pau Casals ha encetat una nova col·lecció de llibres amb l’objectiu de reforçar el coneixement de la figura del músic. Es titula Pau Casals: el col·leccionista de pipes, d’Anna Obiols, i és el primer volum d’una sèrie pensada per donar a conèixer al públic infantil els grans intèrprets de la història de la música, tant des del vessant més humà com des de la seva obra. Una iniciativa encomiable, però que la sèrie es tituli Grans músics i grans homes no acaba de fer el pes.

Les primeres queixes han arribat d’un grup de professores de música de les comarques gironines que, en rebre una carta de la Diputació de Girona, que col·labora anualment amb la Fundació Pau Casals promovent que els escolars coneguin el seu llegat i la defensa dels valors humans que representa, van ficar-se les mans al cap i van formalitzar la seva queixa adreçant una carta a la institució.

Amb el suport de l’entitat Grup de Dones de la Bisbal, una associació feminista que acumula més de 30 anys de lluita activa per la igualtat de gènere, en la missiva exposen que, tot i valorar positivament la iniciativa, no se’n saben avenir de “l’exclusió que suposa el títol de la col·lecció respecte a les dones”. “Avui dia, ja no té lloc una visió com la que reflecteix aquest títol”, hi afegeixen. Demanen explicacions a la Diputació –que és qui va fer difusió de la publicació– i la conviden a reflexionar i a rectificar, ja que tenen “la seguretat” que no es farà una col·lecció paral·lela només de músiques, i remarquen que els sembla “un descuit intolerable, més greu encara pel fet que són uns llibres dirigits a escoles, a l’educació de nenes i nens”.

Després de proposar noms de músiques, com Narcisa Freixas, Palmira Jaquetti, Paquita Madriguera i Rodon, Victòria dels Àngels i Montserrat Caballé, asseguren que “seria reparador i educatiu fer una aposta valenta i mostrar la trajectòria de dones dedicades a la música, potser no conegudes pel gran públic, però d’una qualitat reconeguda per la professió, i esmenar mínimament la injusta invisibilització i el menyspreu històric”.

Falta de sensibilitat

Com subratllen en declaracions a aquest diari: “És un títol políticament incorrecte i denota una falta de sensibilitat que no s’entén avui dia.” “Tot això passa en uns temps en què precisament l’administració pública fa esforços –i obliga les empreses a fer-ne– per impulsar polítiques d’igualtat, es parla de visibilitzar les dones i de fer història amb la perspectiva de gènere en tots els àmbits”, hi afegeixen. No es tracta de fer sang ni establir cap guerra oberta, diuen, “sinó de visibilitzar aquesta falta de sensibilitat; si no, a cada bugada perdem un llençol”.

Per la seva banda, la Diputació de Girona els ha adreçat una resposta en què remarquen que no es tracta d’una col·lecció pròpia, sinó d’una col·laboració centrada en la difusió. Aprofiten l’avinentesa per destacar les activitats que li són pròpies, en què sí que es té en compte la perspectiva de gènere, també en l’àmbit de les dones músiques. Posen com a exemple com des del Conservatori de Música Isaac Albéniz (organisme autònom de la Diputació de Girona) es desenvolupen assignatures com ara la La música clàssica en clau femenina (centrada en dones compositores des del segle XI fins a l’actualitat, les quals sovint són figures desconegudes i que no han transcendit al llarg de la història), així com exposicions de llibres de dones compositores que han tingut un paper important en la història de la música. I enguany, en la temporada de concerts que s’iniciarà el 14 de desembre, pel Dia de la Dona s’ha programat un concert sobre obres exclusivament de dones compositores de diverses etapes de la història.

“Desitgem que amb aquest breu resum visualitzeu l’aposta de la Diputació per donar a conèixer les dones que han dedicat la seva vida a la música i que no han tingut el reconeixement que pel seu talent els pertocava”, conclou la carta.

LA FRASE

És un descuit intolerable, més greu pel fet que són llibres dirigits a l’educació de nenes i nens
Marina Puig
Grup de Dones de la Bisbal


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona