música

Comunicació i contundència

El Quartet Casals va demostrar a Santa Maria de Vilabertran, en la dissetena edició de la Schubertíada, la seva solidesa i el seu creixement com a formació de quartet de corda i va oferir una viva, intensa i comunicativa interpretació d'un programa integrat per obres de Mozart, Schubert i Beethoven.

EL Quartet Casals, en el seu camí de consolidació, afronta el repertori clàssic amb un canvi de rol en el primer violí.

Aquest canvi de color en les primeres veus, juntament amb l'intercanvi de posició entre el violoncel i la viola, i l'ús d'un arc amb les característiques de l'època, propicien la varietat tímbrica de la formació, així com un contrast en la transparència i la textura de les veus, que es va veure reflectida en la versió del Quartet per a corda núm. 14 en sol major KV 387 de Mozart.

El conjunt català va afrontar aquest quartet, el primer dels sis dedicats a F. Joseph Haydn, amb vehemència i donant una notòria presència al gradient de contrastos i dinàmiques, la qual cosa va comportar algunes disgregacions del ric teixit rítmic de l'obra i moments en els quals la direccionalitat del discurs es va veure diluïda.

Però aquest concepte d'interpretació, que en Mozart segurament enterboleix les subtileses compositives, va funcionar perfectament en el Quartet per a corda núm. 4 en do major D.46 de Schubert, en el qual el Quartet Casals, amb Vera Martínez al primer violí i amb arcs moderns, va desplegar tot el seu potencial com a conjunt i va donar mostres d'una gran vitalitat i energia.

A la segona part van oferir una versió plena de saviesa i sensualitat del Quartet per a corda número 13 en si bemoll major opus 130 de Beethoven, en la qual els joves musics, explotant al màxim la seva capacitat d'expressió i de comunicació, van tornar a mostrar molta sensibilitat cap als petits detalls que confereixen riquesa i color a l'emotiva textura escrita per Beethoven.

El programa va acabar amb la monumental Gran fuga en si bemoll major opus 133, que Beethoven havia escrit inicialment com a final de l'Opus 130, i que el Quartet Casals va encarar de manera contundent.

Intèrprets: Vera Martínez (violí), Abel Tomàs (violí), Jonathan Brown (viola) i Arnau Tomàs (violoncel). Programa: Obres de Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert i Ludwig van Beethoven. Lloc i dia: Canònica de Santa Maria de Vilabertran, 29 d'agost del 2009.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
llibre

Pere Portabella, reflectit en els seus escrits

barcelona

La nova psicodèlia catalana

Girona
música

Brittain Ashford obrirà el 5è A Peu de Carrer de l’Ateneu 24 de Juny

girona
MÚSICA

El Palau de la Música recorda Juli Garreta i convida Raquel García-Tomás

BARCELONA
Música

L’Empordà Music Festival creix

LA BISBAL D’EMPORDÀ
Cultura

Mor Frank Stella, reconegut pel seu art abstracte i precursor del minimalisme

efemèrides

El Govern commemorarà els centenaris d’Oriol Bohigas i Francesc Candel

barcelona
TEATRE

‘Burro’ reescriu la humanitat amb la mirada de l’animal del camp

BARCELONA
MÚSICA

El Sónar es farà tot a l’Hospitalet de Llobregat a partir del 2026

BARCELONA