Opinió

opinió

Mònica Roca i Aparici

Més digitals, més competitius, més resilients

L’adopció de les noves tecnologies i internet ha estat progressiva des de l’arrencada del nou mil·lenni, però la pandèmia ha marcat un punt d’inflexió que ha accelerat aquesta tendència. Empesos per l’aïllament dels confinaments i el distanciament social, hem recorregut més a les xarxes socials i les aplicacions de missatgeria instantània per no perdre el contacte entre nosaltres i molts treballadors han adoptat el teletreball. Indubtablement, aquesta pandèmia ens està fent més digitals.

El teixit empresarial ha d’adaptar-se a aquest escenari i entendre l’ecosistema que brinden internet i les noves tecnologies no només com un mercat on captar clients i guanyar competitivitat, sinó també com una via per canviar la manera com produeixen i s’organitzen i aprofitar els avantatges de la tecnologia per ser més eficients. És clar, cada empresa ha de valorar què vol aconseguir digitalitzant-se i què aporta a la seva activitat.

El cas és que, per a moltes empreses, haver d’abaixar la persiana a causa de les restriccions per la pandèmia ha estat la motivació per fer el pas. A l’Enquesta de Clima Empresarial del quart trimestre del 2020, que elaborem conjuntament la Cambra de Barcelona i l’Idescat, vam descobrir que més d’un 40% de les empreses havien invertit en noves tecnologies en resposta a la Covid-19. Una xifra que ens indica clarament que la pandèmia també està accelerant la digitalització empresarial.

Els resultats de l’enquesta per al primer trimestre del 2021 confirmen que el canal de comunicació entre empresa i client està canviant dràsticament: més de la meitat de les empreses dona una alta importància a disposar d’una pàgina web, així com tenir el catàleg en línia (46,7%) i estar presents a les xarxes socials (43,5%). Els més adeptes a la digitalització són el comerç i l’hostaleria, grans afectats pels tancaments, que per ara també són els únics que donen importància a les vendes en línia. Ara bé, hem d’entendre que aquest procés de digitalització va i ha d’anar molt més enllà que habilitar un espai web, la transformació digital és, entre d’altres, gestionar big data i treure profit d’aquestes amb la intel·ligència artificial o incloure la tecnologia blockchain en els nostres processos.

Aquesta transformació, que està impactant directament a les pimes, és una gran oportunitat perquè les cambres reforcem una de les nostres principals funcions: ajudar les empreses a digitalitzar-se. A la Cambra de Barcelona, integrem una oferta completa i àmplia de serveis per pimes i persones autònomes que vulguin digitalitzar-se, des d’assessorament gratuït a través de webinars, articles, guies, subvencions i accés a solucions i productes de la mà dels nostres proveïdors de confiança.

Durant el primer semestre de l’any hem resolt més de 2.000 consultes i format en competències digitals més de 900 empreses. Al febrer vam fer un gran pas endavant amb la inauguració a les nostres oficines centrals del HUB cambraDigital, un espai polivalent que integra la nostra àrea de digitalització amb un coworking digital i nous espais per potenciar l’activitat d’altres serveis. Tot obert a emprenedors, startups i pimes. No és el moment de témer els canvis que ens proposa la tecnologia sinó d’aprofitar els seus beneficis per construir entre tots una nova economia digital, més intensiva en coneixement i resilient. Des de les cambres de comerç volem ser un engranatge més de la transició cap a aquest nou model de país i treballarem intensament per convèncer l’empresariat de pujar al carro de les transformacions del segle XXI.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.