Opinió

opinió

Addictes a les compres

Aquestes festes són un mal moment per als addictes a les compres. El Black Friday, el Cyber Monday, totes les loteries, el tió, el Cap d’Any, els Reis i les rebaixes són un encadenament de temptacions i un perill per als addictes a la compra. Però com és que això passa? El nostre cervell s’activa quan capta novetats dins la rutina general. Funcions cognitives com l’atenció i els sentits s’orienten per satisfer una necessitat, sigui real o imaginada. Hi ha persones que tenen més activades aquestes reaccions i s’hi orienten de forma impulsiva per satisfer necessitats subjectives. El nostre cervell no distingeix el que és real del que és fictici i es deixa emportar per la intensitat de l’emoció i per la necessitat, que anul·len parcialment o totalment la voluntat. La tendència a la compra compulsiva s’activa, principalment, per la publicitat de tot tipus i per la gran varietat d’estímuls auditius i visuals que ens arriben des de tots els àmbits. Existeix un patró de conducta anomenat oniomania, consistent a fer compres i despeses excessives que, al fer-les, redueixen l’angoixa inicial amb el consegüent deteriorament social i econòmic. La compra amb targeta i la venda en línia multipliquen l’efecte perquè faciliten encara més el descontrol. La música nadalenca, la decoració dels aparadors són estímuls que provoquen emocions i el desig irreprimible de comprar. Una altra alteració, que moltes vegades acompanya l’oniomania, és el craving o la necessitat de consumir substàncies com poden ser líquids o altres productes que alteren l’estat anímic. Es dona la coincidència que les persones que pateixen craving també estan més predisposades a patir oniomania. S’ha observat una freqüència més alta d’aquesta problemàtica en aquelles persones que tenen dificultats per inhibir estímuls no desitjats i que pateixen alhora altres trastorns com el TDAH, les impulsives, les obsessives compulsives, les de baix autocontrol, les de trets neuròtics i les que tenen trastorn de l’estat d’ànim.

L’alta sensibilitat a la recompensa o plaer obtingut de forma ràpida és el millor predictor de la gravetat de la compra compulsiva. L’alta exposició als senyals interfereix en la presa de decisions voluntàries amb un component d’excitació i urgència elevat. Les solucions passen per planificar les compres, limitar l’ús de la targeta de crèdit, reconèixer els patrons de compra, controlar les emocions, evitar els estímuls incitadors i no anar a comprar sols. I com amb qualsevol altra addicció, cal demanar ajuda psicològica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia