Successos

Conduir amb el carnet retirat a França aquí sols és falta administrativa

La infracció comesa pel xofer que va causar la tragèdia de Pont de Molins en haver agafat el volant sense tenir punts porta com a càstig 200 euros de multa

El resultat va ser catastròfic, amb set víctimes mortals, i l'actitud d'agafar el volant tenint tots els punts retirats es considera gravíssima, però la infracció que dissabte va cometre Brahim Yassine, el xofer del Golf causant del xoc de l'N-II a Pont de Molins, és només una falta administrativa castigada amb una multa de 200 euros en aquest costat de frontera, fora de la jurisdicció francesa. La mateixa acció seria un delicte de trencament de condemna si els punts els hagués perdut a l'Estat espanyol o li hagués retirat el carnet un jutge d'aquí. És la paradoxa en matèria legal de trànsit que actualment es dóna i que permet que conductors amb el permís retirat en altres països circulin per les carreteres catalanes amb impunitat penal i que evidencia que els països de la Unió Europea encara estan separats per fronteres legals.

El president de l'Audiència de Girona, Fernando Lacaba, reclama que s'endureixi la llei contra els conductors temeraris perquè “aquests delictes estan quasi despenalitzats”. En declaracions a l'ACN, va assegurar ahir que, en molts casos, les responsabilitats penals no s'ajusten a la inseguretat viària que causen aquests infractors quan es posen al volant. Lamenta que conductes “evidents” de risc, com conduir amb el carnet retirat, anar sota els efectes de l'alcohol o haver pres drogues, acabin sense presó. Critica, en aquest sentit, que els detinguts surtin massa freqüentment de les sales de vistes amb una multa sota el braç o bé que se'ls commuti la pena per un tractament de desintoxicació. Arran del fatídic sinistre del gener a Fornells de la Selva, en què va morir una jove de 25 anys després de tenir un accident provocat per un conductor begut i amb el carnet retirat, i del d'aquest cap de setmana a Pont de Molins, Lacaba creu que el pes de la llei ha de ser “més contundent” sobre els conductors temeraris. “Quina resposta penal estem donant a aquests infractors? Gairebé nul·la. Això contribueix a fer que hi hagi persones que, tot i tenir el permís retirat, decideixin seguir conduint ja que, com que el càstig que comporta és tan minse, els surt a compte.”

Els cinc joves que viatjaven al Golf que va provocar la col·lisió a Pont de Molins ja han estat formalment identificats i continuen al dipòsit de cadàvers de Girona, en espera que els familiars decideixin si els repatrien als seus països d'origen o a França, on tenien els domicilis. El xofer i propietari del vehicle era Brahim Yassine, de Perpinyà, de 22 anys i de nacionalitat francesa. Un dels tres nois que ocupaven els seients del darrere del turisme era Helmi Arfa. Tenia 19 anys, era d'origen tunisià i veí de Tolosa. A darrere també hi anaven Abdelilah Zougragh i el seu germà Mostafa. Tenien 20 i 22 anys, eren marroquins i vivien a Carcassona. I, al seient del copilot, hi havia Hassen El Yaakoubi, de 21 anys, de nacionalitat francesa i veí de Perpinyà. L'automòbil dels joves circulava en sentit sud quan va envestir el Sandero en què viatjaven tres veïns de Figueres que s'adreçaven al Pertús a treballar en un restaurant, i només el conductor va sobreviure.

Uns joves que es van identificar com a amics dels ocupants del Golf apunten que els cinc nois venien de la Jonquera, on un d'ells regentava un bar, en el qual unes altres de les víctimes hi treballaven, i que residien a la zona de Roses. Dins del cotxe, hi duien uns 7.000 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.