Infraestructures i serveis

L’L10 Sud suma avui tres noves estacions a cel obert

Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell s’han construït sobre un viaducte elevat que travessa la Zona Franca

Problemes tècnics n’han endarrerit durant 8 mesos l’entrada en servei

Vuit mesos més tard del que estava previst, aquesta tarda entren en servei tres noves estacions de l’L10 Sud. Es tracta de les de Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell, al barri de la Marina del Prat Vermell, i que, junt amb la de Zona Franca inaugurada el febrer del 2020, donaran servei a la Zona Franca industrial. Totes tres s’han construït a cel obert i són elevades com ja ho és l’estació de Zona Franca. De fet, són la continuació del viaducte elevat de tres quilòmetres que transcorre per sobre del carrer A de la Zona Franca. Es tracta de les úniques estacions a cel obert del conjunt de la xarxa de metro de Barcelona.

Les obres de la infraestructura estaven enllestides des del març, però problemes tècnics han endarrerit fins ara la posada en marxa de les tres noves estacions, que han comportat una inversió en conjunt de 120 milions d’euros. Es preveu que totes tres registrin més d’un milió de viatges anuals.

Les estacions presenten tres nivells: el vestíbul a peu de carrer, el nivell superior que correspon al viaducte i l’andana, i un altell per a serveis tècnics. El viaducte que uneix les estacions s’ha utilitzat fins ara com a ramal tècnic perquè els trens entrin i surtin de la seva base de manteniment, al taller de la ZAL. L’estació de Port Comercial/La Factoria és a l’altura del carrer 27, molt a prop de la Capitania Marítima de Barcelona i de diversos concessionaris d’automòbils. L’estació Ecoparc és entre els carrers 3 i 4, davant la cotxera d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de la Zona Franca, a la rodalia de l’Ecoparc de Barcelona i de diverses empreses de logística. La parada de ZAL/Riu Vell és al costat del Makro i del taller central de manteniment de l’L9/10 Sud de metro.

Horari diferenciat

L’L10 Sud consta actualment de 8 estacions en servei: Collblanc, Torrassa, Can Tries-Gornal, Provençana, Ciutat de la Justícia, Foneria, Foc i Zona Franca. Les tres primeres formen part també de l’L9 Sud, que uneix les estacions de Zona Universitària i Aeroport T1. A partir d’avui l’L10 tindrà 11 estacions en 8,5 quilòmetres de via. Les tres noves tindran un horari diferent del bàsic de la xarxa de metro. Obriran cada dia entre 5 del matí i la mitjanit, tal com fan les estacions de Mas Blau, Mercabarna i Parc Logístic de l’L9 Sud. Totes tenen en comú que estan situades en entorns no residencials.

El tronc central es reprendrà a principi d’any

Les obres de construcció del tronc central de l’L9 i l’L10 es reprendran a principi de l’any vinent. Durant l’estiu es van iniciar els treballs previs per tornar a posar en marxa la tuneladora per continuar l’obra del túnel del tram Zona Universitària fins a Mandri. La tuneladora està situada a l’entorn de la futura estació de Manel Girona i reprendrà la perforació del tram central en direcció a l’estació de Lesseps fins a arribar a Mandri. Els treballs previs consisteixen en l’adaptació dels elements auxiliars de tunelació i la posada a punt de la tuneladora.

Per enllaçar les branques nord i sud de totes dues línies, cal acabar la perforació de poc més de 4 quilòmetres de túnel entre les futures estacions de Manel Girona i Lesseps. En aquest traçat es trobaran, entre d’altres, les noves estacions de Campus Nord, Sarrià, Mandri, Putxet, Lesseps, Sanllehy, Guinardó-Hospital de Sant Pau, Maragall o Sagrera TAV. Les obres del tram central de les línies L9 i L10 del metro, entre Sagrera i Zona Universitària, estan valorades en 946 milions d’euros. Els treballs de perforació del tram central per part de la tuneladora tenen un pressupost previst de 79 milions d’euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Regne Unit

Tornen les malalties victorianes

Londres

El romanticisme de l’espàrrec

Gavà
CRÒNICA

El futbol no s’acaba al minut 90

Olot

Un poemari que reflexiona sobre la vida i la poesia

Olot

Comença l’espectacle

Barcelona
VIDRERES

Tres grans illes de contenidors als accessos d’Aiguaviva Parc

VIDRERES
Equipaments

Reclamen a Collboni un casal d’avis als jardins de Pedralbes

Barcelona
Patrimoni

Jornades sobre el monestir de Sant Jeroni de la Vall d’Hebron

Barcelona
Urbanisme

Obre el primer tram d’un carril bici a la travessera de les Corts

Barcelona