Educació
No perdre’ls pel camí
El pla de transició al treball de la Garrotxa fa 25 anys que ajuda alumnes que no encaixen en el sistema educatiu reglat
Ho celebra amb una exposició per reivindicar l’efemèride i posar en relleu la seva tasca
“Després d’un conflicte amb l’escola, era la meva última opció i l’elecció va ser molt bona”; “Mai no m’ha agradat estudiar i a l’ESO no me’n sortia, el PTT ha estat la meva sortida”; “Vaig sortir d’un centre de menors, vaig aprendre català a l’escola d’adults i el PTT em va ajudar a fer-me lloc en l’hostaleria”; “No vaig aprovar l’ESO, vaig tornar de Gàmbia, em van oferir anar al PTT i ara estic fent un cicle”, afirmen, respectivament, per aquest ordre, Soraya Dris (20 anys), Marc Conca (17), Mehdi Mrate (21) i Mhamadou Sidebeh (18), exalumnes del programa de formació i inserció (PFI) en la modalitat de pla de transició al treball (PTT) de la Garrotxa. És una oferta formativa del Departament d’Educació per a joves de 15 i 16 anys que no encaixen en el sistema educatiu reglat i que, en el cas garrotxí, ara compleix 25 anys d’història i és un dels primers de la quarantena que hi ha al país.
El PTT és un programa cofinançat per Educació, l’Ajuntament d’Olot i el Consell Comarcal de la Garrotxa, i té com a principal objectiu aconseguir que els alumnes es reenganxin al sistema educatiu reglat o que obtinguin un certificat de professionalització. En aquest cas, en els àmbits de l’hostaleria i el comerç i de la mecanització i l’electricitat. Aquesta és la definició més acadèmica del PTT, però, en el fons, es tracta de donar una nova oportunitat a noies i nois amb un manifest rebuig a la institució educativa. Ho remarca el director del PTT Garrotxa, Biel Mossoll, que detalla que la principal feina dels tutors –ell mateix, Jordi Roca i Anna Sarola– és intentar que els joves tornin a confiar en el sistema, que agafin el gust d’aprendre, que adquireixin l’hàbit del treball... I això, hi afegeix, només és possible amb un tracte molt individualitzat. “No pretenem arribar a un nivell en concret, sinó fer un acompanyament integral de cada alumne”, sentencia. Jordi Roca remarca que el PTT és un servei educatiu d’èxit i ho sustenta amb dades: el 70% dels alumnes tornen a estudiar i un 40% troben feina. I detalla que la formació del PTT no és reglada, però acredita l’alumne per accedir a cicles educatius de grau mitjà i per obtenir la certificació del Departament de Treball.
Tots els tutors coincideixen que un altre dels secrets de l’èxit del PTT és la implicació de les entitats, institucions i sobretot de les empreses de la Garrotxa, que són fonamentals per a l’aprenentatge dels alumnes. “Hi ha una estigmatització dels alumnes del PTT amb el fracàs i és important la col·laboració amb les entitats, perquè ens ajuda a donar a conèixer la nostra tasca i a trencar aquest estigma.”
La Soraya, en Marc, en Mehdi i en Mhamadou són exemples d’èxit del PTT. Ella treballa en un comerç del centre d’Olot; en Mehdi, en un conegut restaurant, i els altres dos fan un cicle de grau mitjà. Tots destaquen que al PTT han recuperat l’autoestima i han tingut una nova oportunitat. Ells i els 1.300 alumnes que hi han passat són un bon motiu per celebrar el 25è aniversari d’aquest servei. Estan preparant, entre altres coses, una exposició històrica i la renovació del web per tenir més presència a les xarxes.