Societat

Es disparen les multes a ciclistes a Girona

L’any passat hi va haver 837 denúncies, gairebé el doble que el 2017 i vuit vegades més que el 2015 i el 2016

La majoria van ser per haver anat per la vorera

Berloso avisa que hi ha un repunt i calen més campanyes

Tres de cada cinc sancions es van posar durant el primer semestre

L’Ajuntament de Girona va decidir apostar fort a finals del 2017 per posar fre a les infraccions que cometen els ciclistes i a mitjan novembre va començar una campanya sancionadora, amb el focus posat sobretot en els que circulaven per sobre de la vorera, que va continuar bona part de l’any passat. I això es tradueix de manera clara en les dades de les sancions. Si el 2015 i el 2016 s’havien posat només un centenar de denúncies cada any per infraccions dels ciclistes, el 2017 la xifra va ser de 447 –402 de les quals van ser els dos últims mesos, dins de la campanya engegada– i l’any passat la xifra es va disparar fins a les 837 denúncies. Aquesta xifra és gairebé el doble que l’any anterior (un 87,2% més) i suposa multiplicar per vuit les sancions realitzades el 2015 i el 2016.

Cal destacar que tres de cada cinc sancions del 2018 van ser durant el primer semestre (498 de les 837; un 59,4%), quan la campanya era més activa.

Tipus d’infraccions

Un 70,4% de les denúncies a bicicletes realitzades el 2018 van ser per haver circulat per sobre de la vorera, un fet que comporta una multa de 60 euros. En concret, es van posar 589 multes per aquest motiu. El segon tipus d’infracció més comuna –o almenys més sancionada– va ser no haver respectat un semàfor vermell, motiu pel qual es van expedir 84 denúncies (un 10% del total), i el tercer, per haver usat el mòbil mentre se circula, amb 65 sancions (un 7,8% del total). El centenar de denúncies restants es reparteixen entre infraccions com ara haver circulat mentre es porten auriculars (37 multes), que hi hagi més d’una persona a la bicicleta (32), no haver respectat un senyal d’entrada prohibida (15), haver conduït sota l’efecte de les drogues (5), haver conduït amb una taxa d’alcohol superior a 0,25 (3), haver lligat una bicicleta en un element estructural (3), no haver respectat el senyal d’estop (2) i no haver-se sotmès a les proves d’alcoholèmia (2).

“Repunt” actual

El vicealcalde i regidor de Seguretat, Eduard Berloso, fa un balanç “positiu” de les campanyes sancionadores i creu que durant un temps van servir per reduir les infraccions, però alerta que, com que en els últims mesos hi ha hagut un “relaxament” policial en aquest tema –cosa que vincula també al fet d’anar curts d’agents pel decret de prejubilacions–, estan detectant “un altre repunt” d’incivisme dels ciclistes. En aquest sentit, Berloso diu que té intenció de contactar amb Mou-te en Bici per transmetre als seus membres la “preocupació” que tenen per l’augment d’infraccions que perceben, ja que creuen que cal fer més campanyes sancionadores.

Inici polèmic i cursos

L’inici de la campanya sancionadora a mitjan novembre del 2017 va ser durament criticada per Mou-te en Bici, que va parlar de “multes indiscriminades a ciclistes” tot assegurant que les denúncies es feien “majoritàriament a persones que circulen amb calma per la vorera sense posar en perill cap vianant”. L’entitat i Berloso van acabar pactant que els sancionats a finals del 2017 podien fer un curs en lloc de pagar la multa; una possibilitat que ja no han tingut els multats el 2018. Els cursos es van fer a finals del 2018 i van participar-hi 28 persones.

LES XIFRES

87,2
per cent
han augmentat el nombre de sancions a ciclistes del 2017 al 2018: han passat de 447 a 837.
70
per cent
de sancions van ser per haver anat per la vorera, un 10% per no haver respectat un semàfor i un 7,8%, pel mòbil.
60
euros
és l’import de la sanció per haver comès la infracció de circular en bicicleta per una vorera.

Es treballa en la regulació dels patinets elèctrics

L. Artigas

L’Ajuntament de Girona treballa des de fa temps per regular la circulació dels patinets elèctrics, segons explica el regidor de Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, que subratlla que es vol consensuar el text d’una ordenança amb la resta de municipis de l’àrea urbana perquè hi hagi arreu la mateixa normativa, com ja es va fer amb el sector del taxi. Afirma que “és evident” el creixement d’aquest tipus de vehicles i que cal “ordenar-ho”. Sense avançar res definitiu, perquè s’està estudiant, assenyala que treballen amb la idea que puguin circular per carrils bici a una velocitat ajustada; per calçades d’un sol sentit a una velocitat màxima de 30 km/hora, i per les voreres només nens que estiguin acompanyats d’adults. Subratlla, però, que són “idees d’ara” que poden canviar.

Destaca que fa més d’un any que ja es va tractar el tema a la Taula de Mobilitat i que fins i tot hi van presentar una proposta, però es va decidir esperar que la direcció general de Trànsit (DGT) fes precisions sobre el tema per tenir els mateixos criteris. Fa un mes i mig que la DGT va presentar un esborrany de decret sobre els diferents tipus de vehicles de mobilitat personal. “Ara que la DGT ha donat unes pautes, ja podem aprofundir en cada tipus. I, com que els defineix com a vehicles, necessiten una identificació i documentació tècnica i, en funció d’això, podrem regular la velocitat”, destaca el regidor. Alcalà considera que han fet bé “sent prudents” perquè el que indica la DGT difereix en alguns aspectes del que ells volien fer, cosa que també ha passat en poblacions que no van esperar i van aprovar una normativa que ara contradiu la DGT. Alcalà assenyala, a més, que “en un any ha evolucionat molt el tema i hi ha coses que crèiem que ara ja es veuen diferent”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cent anys del santuari de Lourdes d’Arenys de Munt

Arenys de Munt
POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR
urbanisme

Els veïns de la Sagrada Família fan reobrir el debat urbanístic

Barcelona