Temps d’acompanyament
El voluntariat dona suport, entre altres, a les persones sense sostre, la gent gran i els reclusos
Destaquen que, més enllà d’assistir-los en les necessitats materials, aporten atenció emocional
Des del dijous 23 de desembre fins al 31 de març de l’any vinent, voluntaris de Creu Roja atendran les persones sense sostre a l’antic edifici de la UNED, al Barri Vell, inclòs en el dispositiu del pla de fred per a l’hivern que ha muntat l’Ajuntament de Girona. L’armilla vermella els identifica i també fa visible una feina anònima i que es fa pensant en el benefici dels altres.
S’arriba al voluntariat per diferents motius personals, però totes les situacions tenen un objectiu comú: compartir el temps personal amb els que més ho necessiten. Coincidint amb les festes de Nadal, diverses entitats de voluntariat reforcen les seves campanyes de sensibilització. Així, l’associació Amics de la Gent Gran , que fa un acompanyament emocional i dona suport psicològic, posa èmfasi en la soledat no desitjada que patiran moltes persones grans aquests dies. Viure les festes en companyia és l’objectiu de la campanya Un altre Nadal d’Amics de la Gent Gran, que, establerta des de fa quatre anys a Girona, aquest desembre no ha pogut celebrar per segon any consecutiu el dinar de Nadal entre els usuaris i voluntaris per la situació epidemiològica. “Aquestes trobades comunitàries promouen la socialització, molt important”, destaca Imma Codina, una de les voluntàries gironines d’Amics de la Gent Gran, que subratlla la condició de vulnerabilitat d’una part de la societat que es manté oblidada. Per la voluntària de Creu Roja Eusèbia Carrión, ho són les persones sense sostre: “Són els que no tenen res.” Recorda, però, que més enllà de les necessitats bàsiques i materials que els poden oferir, hi ha les emocionals i en aquest sentit el vincle que es crea entre el voluntari i la persona sense sostre. Fa deu anys que l’associació Traçant Camins fa voluntariat amb els usuaris de La Sopa. La seva presidenta, Teresa Castanys, destaca també aquest acompanyament que es fa compartint el temps amb total llibertat. Totes les voluntàries consultades destaquen el voluntariat com un compromís individual de llarga durada; no són accions puntuals en un temps concret. Així, Paquita Caritg, voluntària a la presó de Puig de les Basses, recorda també el servei que el voluntari fa a la comunitat.
“Som solidaris amb una situació”
Presidenta de l’associació Traçant Camins , que des del 2012 treballa amb els sensesostre. Educadora social, es va implicar en el voluntariat quan es va jubilar.
“És un compromís individual i comunitari”
Mestra de Figueres, sempre s’ha implicat en activitats relacionades amb l’ensenyament. A la presó vella impartia classes de català i de conversa. Amb la inauguració del Puig de les Basses es va vincular a la Pastoral Penitenciària.
“Es crea un vincle”
Forma part del grup de voluntaris de Creu Roja que atenen els sensesostre de Girona. Els reparteixen lots amb queviures els dilluns i dimecres al vespre i els divendres al migdia. Així, el 24 de desembre van repartir bosses de menjar a l’hora de dinar. També ho faran el divendres 31. Fa nou anys que és voluntària de la Creu Roja i des de fa tres anys col·labora amb el projecte dels sensesostre.
“Li transmeto positivitat”
Informàtica de 59 anys, és una de les 38 voluntàries d’Amics de la Gent Gran a Girona que va començar el 2017. Nascuda a Taradell, espera amb il·lusió un Nadal en què serà àvia. A l’hora d’emprendre el voluntariat, va emmirallar-se en la seva àvia Ció.