La transformació de la Gran Via de Barcelona s’iniciarà aquest gener
Les obres es faran en dues fases amb l’objectiu de fer-hi un passeig verd i s’acabaran el 2026
La transformació de la Gran Via de les Corts Catalanes en un gran passeig verd començarà a ser una realitat el mes de gener que ve amb la previsió que la totalitat de les obres dividides en dues fases estiguin totalment enllestides la primavera del 2026. La Comissió de Govern va aprovar definitivament el projecte d’urbanització de l’àmbit muntanya d’un primer tram de la Gran Via entre els carrers de Badajoz i Bilbao que connectarà amb el parc de la plaça de les Glòries Catalanes, que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura dels túnels viaris de les Glòries.
Es tracta de la primera fase de la transformació de tot l’espai i, de moment, es manté el calendari previst des que es va donar a conèixer la proposta guanyadora del concurs el febrer de l’any passat. L’Ajuntament ja va tirar endavant una urbanització temporal de tota la zona per dotar-la d’usos ciutadans, però, amb aquesta actuació urbanística es vol convertir aquest tram de la Gran Via en un nou espai ciutadà que facilitarà la connexió entre els barris de l’entorn i apostarà per la mobilitat sostenible.
D’aquesta manera, es guanyarà un nou espai verd caracteritzat per un ampli passeig central, una obra llargament reivindicada pel veïnat. La primera tinenta d’alcaldia de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, explicava que suposarà guanyar 70.000 m² per a “espai de jocs i d’estada que donaran molta vida i connectivitat” entre els barris en una zona on abans de l’obertura dels túnels de Glòries “hi havia vuit carrils de trànsit”.
Bonet va explicar que les obres en aquest primer tram, el de muntanya, duraran un any i costaran 11,4 milions amb la intenció de “consolidar” l’arranjament “tàctic” temporal que hi havia i convertir-lo en “estructural i de qualitat. En aquest tram d’uns 50 metres d’amplada s’hi plantaran uns 400 arbres per aconseguir grans zones d’ombra i arbustos que afavoriran la diversitat biològica i ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins a 7,35 on no hi hagi un cordó de serveis amb un carril de plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis. A l’altra banda, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit.
Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada i les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal amb Llacuna, la rambla del Poblenou amb Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics i socials i la connectivitat amb els barris de l’entorn.
Segon tram el 2025
Durant e l 2025 començaran els treballs a banda Mar, els “més importants”, va dir Bonet, perquè és on anirà el desdoblament del tramvia que es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que n’assumirà una part de la inversió, tot i que no es va concretar el cost.