Administracions

Pròrroga per a la passarel·la de la vall del Ter i de Llémena

Subjecta a una subvenció del govern, s’havia d’executar a finals d’any, però la Covid-19 ho ha endarrerit

Bescanó i Sant Gregori volen aprovar el projecte definitiu passat l’estiu

Ha estat clau l’elevat import del finançament extern aconseguit

La pandèmia ha endarrerit el projecte de passarel·la que ha de connectar la vall de Llémena i la del Ter, una iniciativa que es va presentar oficialment el 2015 i que en aquests cinc anys ha estat objecte de diversos ajornaments per modificacions urbanístiques. Fa un any, els ajuntaments de Bescanó i Sant Gregori ho van tornar a desencallar, van concórrer en diverses convocatòries de subvencions per rebaixar les aportacions dels dos municipis i van aconseguir més finançament extern. Un d’aquests ajuts, el del pla de foment del turisme de la Generalitat, Fomentur, estava subjecte a un termini d’execució que no es podrà complir. És per això que els dos ajuntaments, a través del Consorci de Vies Verdes, han demanat a la Generalitat una pròrroga que podria arribar fins al març del 2022, que és la data límit en què hauria de finalitzar l’obra, una reivindicació històrica del territori, tant dels veïns com dels usuaris de les vies verdes, i una infraestructura que podria contribuir a dinamitzar el territori, tal com remarquen els dos consistoris.

Bona entesa

La voluntat dels dos consistoris, Bescanó i Sant Gregori, és poder aprovar, en els plens respectius, el projecte definitiu passat l’estiu. Un cop aprovat, es podrà signar el conveni i el Consorci de Vies Verdes , que és l’ens que gestionarà el projecte, ho posarà a licitació. En aquest sentit, els dos ajuntaments “han d’anar a l’una” en els tràmits, segons l’alcalde de Bescanó, Xavier Vinyoles (ERC). També l’alcalde de Sant Gregori, Quim Roca (Junts), coincideix en la necessitat de bona entesa entre els dos municipis per arribar a un acord de finançament. El fet d’haver aconseguit una subvenció elevada ha estat un factor determinant per tirar-ho endavant. “Les tramitacions, tota la documentació requerida, les expropiacions, els informes i la recerca d’ajudes han endarrerit el projecte més del que estava previst”, recorda Quim Roca. També recorda que, si s’hagués executat abans, els dos ajuntaments haurien hagut d’assumir una aportació molt més elevada.

A causa de la pandèmia, l’Ajuntament de Sant Gregori va ampliar el termini d’exposició pública del projecte i es va allargar el període d’informació i d’al·legacions per a les expropiacions. Un cop resoltes, es procedirà a aprovar el projecte definitiu per poder iniciar la posada a licitació de l’obra. En l’últim ple, del mes de juliol, es va aprovar un crèdit per finançar el projecte.

El termini d’exposició pública del projecte a Bescanó es va tancar el 29 de juliol. El dia abans, en aquest últim ple, l’Ajuntament de Bescanó també va aprovar una modificació de crèdit per assumir una part de les obres i va recalcar que “sempre s’ha considerat una oportunitat i una necessitat per a Bescanó”.

En aquests cinc anys, s’ha hagut de modificar el POUM del municipi, ja que no permetia cap instal·lació fixa al punt on es volia posar, a tocar del Ter, després que la comissió territorial d’Urbanisme de Girona tombés el projecte l’octubre del 2016. Important i costós, durant els anys a l’oposició els republicans s’hi havien mostrat crítics. L’ara alcalde, Xavier Vinyoles, recordava les reticències inicials a l’entorn de tres punts: el cost elevat, un finançament desequilibrat i la necessitat que fos un pont que permetés el pas de vehicles. Les subvencions aconseguides han fet que s’hagi rebaixat l’aportació que hi han de fer els veïns, “que serà més racional”, remarca Vinyoles.

LES XIFRES

934.148
euros
costa en total el projecte, que inclou la passarel·la i el carril bici entre Girona i Sant Gregori.
757.667
euros
costa la passarel·la, a repartir entre Bescanó (60%) i Sant Gregori (40%).
444.198
euros
de finançament extern han aconseguit per a la passarel·la, amb fons Feder, Fomentur i de la Diputació de Girona.

Un 60% del projecte, subvencionat

El projecte aprovat té un cost total de 934.148 (IVA inclòs) i comprèn dues accions. La principal és la construcció de la passarel·la del Ter, per valor de 757.667 euros. Prop d’un 60% del projecte està subvencionat, ja que s’ha aconseguit finançament extern per valor de 444.198 euros. Els ajuts provenen del fons Feder del Departament de Territori i Sostenibilitat, Fomentur de la Generalitat i de la Diputació de Girona. La part no subvencionada l’assumiran en un 60% Bescanó, amb un import de 188.081 euros, i en un 40% Sant Gregori, amb un import de 125.387 euros. La segona acció consisteix a unir la passarel·la amb el camí ral de Sant Gregori, amb un cost de 162.663 euros i amb una subvenció de 95.364 euros. Els 67.299 euros restants els assumirà Sant Gregori, ja que aquest carril bici passa íntegrament pel municipi. El camí transcorre paral·lel al riu Ter fins a l’aiguabarreig de la Llémena i va en direcció a la pineda de Sant Gregori fins a enllaçar amb el camí ral a la zona de Mas Simon.

Les xifres són provisionals, en espera que s’aprovi el projecte definitiu.

Reclamació històrica i dinamitzador del territori

G. Busquets Ros

L’històric alcalde de Bescanó Xavier Soy (1987-2015) va presentar el projecte de passarel·la l’últim any de mandat. Es tracta d’un projecte llargament reivindicat pels veïns i pels usuaris de les vies verdes. El pas sobre el riu Ter entre Bescanó i Sant Gregori no ha estat mai resolt amb un accés públic permanent. Històricament, havia existit un transport amb barca que traslladava els veïns d’un marge a l’altre. L’anomenaven “el pas de la barca” o “de llibant”. El 1974 va desaparèixer. També hi ha hagut un gual provisional de l’ACA per al trànsit de camions.

La passarel·la es construirà a la zona de la Granja d’en Batllori, de Bescanó. Serà uns 25 metres riu avall des del lloc on hi ha actualment el gual provisional de l’empresa Àrids Sant Gregori. Molts vianants i ciclistes han fet servir aquest gual des que es va crear, el setembre del 2010, per passar d’una banda a l’altra, tot i que la finalitat per a la qual es va construir i es va autoritzar era empresarial.

Té, a més, un caràcter provisional, fet que va portar els usuaris a reclamar la creació d’un pas permanent i d’accés autoritzat a persones que anessin a peu o en bicicleta.

L’alcalde de Bescanó, Xevi Vinyoles, remarca la importància del projecte per al municipi: “La borrasca Glòria va tallar la connexió tradicional entre Bescanó i Sant Gregori.” Considera que serà una eina de promoció i de dinamització econòmica tant per a Bescanó com per a Sant Gregori. Recorda que, tot i la complexa situació actual, és important “que es faci un esforç per continuar empenyent aquests projectes que permeten crear noves dinàmiques socials i econòmiques”. En la mateixa línia es manifesta l’alcalde de Sant Gregori, Quim Roca: “Tot i les dificultats dels últims mesos, el projecte tira endavant; és una obra molt rellevant i ha de generar un impacte molt positiu per al territori.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Controls amb lectors de matrícules, a Torroella

Torroella de montfgrí

Els batlles de la Selva s’oposen a la MAT

santa coloma de farners
Ajuts a Palamós per valor de 210.000 euros

Ajuts a Palamós per valor de 210.000 euros

palamós

Renfe recupera dues freqüències d’Alta Velocitat entre Barcelona i Lleida

Barcelona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Pluja arreu del país

barcelona

Acord per una moció de censura a Calonge

calonge i sant antoni

L’ozó es redueix per la baixada de la indústria i el transport

barcelona

El reinici de l’obra a la Central del Molí de Girona, la primavera que ve

girona
MERCÈ GIRONA
ECOLOGISTA. FUNDADORA DEL CEAC

“La societat catalana té una mirada de nou-ric sobre la natura”

canet de mar