Infraestructures i serveis

La cua de maniobres de FGC a plaça Catalunya no es farà

El govern busca una alternativa provisional per garantir una freqüència més alta dels trens que van cap al Vallès

L'Ajuntament no es vol arriscar a tenir dos anys empantanegat amb obres el cor de la ciutat

El govern estudia alternatives tècniques per poder garantir més freqüències de trens de Ferrocarrils (FGC) cap al Vallès sense haver de construir una nova cua de maniobres a plaça de Catalunya tal com va projectar el tripartit. La nova cua de maniobres suposava prolongar amb un túnel dues de les vies de l'estació al llarg del carrer Fontanella fins a l'altura de Portal de l'Àngel. Això suposaria una obra de construcció que duraria dos anys i que tindria empantanegat el carrer Fontanella entre Pelai, les Rambles i Portal de l'Àngel, el centre de la ciutat i lloc de pas obligat dels milers de visitants.

El nou govern municipal de Trias no veu de bon ull hipotecar durant tant de temps aquest punt central de la ciutat per un motiu afegit al turístic. Aquest any els organitzadors del Congrés Mundial del Mòbil han decidit continuar a Barcelona fins al 2018 i això vol dir mantenir a la capital catalana les pròximes set edicions. L'edifici de Telefònica situat al davant mateix de la plaça serà una de les seus del congrés. “És una obra molt sensible per a la ciutat de Barcelona que, en cas de tirar endavant, representaria tenir oberta la plaça de Catalunya durant dos anys. Cal que afinem molt amb l'Ajuntament de Barcelona”, admet Damià Calvet, secretari de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. Amb l'objectiu d'evitar l'obra, el seu departament estudia alternatives tècniques que permetin igualment guanyar freqüències de pas per als trens que uneixen Barcelona amb Sant Cugat, Bellaterra, Rubí, la Universitat Autònoma, Terrassa i Sabadell. L'alternativa és fer una obra de menys impacte a les estacions de Provença i Gràcia que permeti separar línies tenint en compte que per les dues úniques vies, una per sentit, entre plaça de Catalunya i Gràcia, circulen les línies interurbanes de Terrassa i Sabadell, però també les urbanes de Reina Elisenda i Avinguda del Tibidabo.

S'analitza amb l'Ajuntament si és possible que les línies del Vallès tinguin lliure el corredor fins a plaça de Catalunya perquè la línia d'Avinguda del Tibidabo es podria operar com una llançadora des de l'estació de Gràcia. Ara bé, això obligaria els usuaris de les estacions de la plaça Molina, Pàdua, el Putxet i l'Avinguda Tibidabo a fer transbordament a Gràcia per anar i tornar de plaça de Catalunya.

LA XIFRA

40
trens per hora
és la freqüència que garantia la nova cua de maniobres en comparació amb els 32 actuals

Dos traçats descartats

En l'estudi de la prolongació de la cua de maniobres es dibuixaven dos traçats, un pel carrer Fontanella fins a la plaça Urquinaona i l'altre que allargava la cua fent la volta a la plaça Catalunya per sota del passeig de Gràcia i fins al davant d'El Corte Inglés. El govern anterior va triar finalment l'opció de Fontanella i va acabar escurçant-la fins al Portal de l'Àngel. La cua de dues vies fins al Portal hauria permès guanyar una freqüència de pas d'un tren cada 1,30 minuts en hora punta en comparació amb els 2 minuts actuals. El projecte no es desestima per sempre però es busca una alternativa provisional pels pròxims anys, també per estalviar diners de moment.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.