barcelonès
El Bicing ampliarà l'horari a les nits els dies entre setmana
A partir del dia 2 de gener que ve es podrà utilitzar el servei de dilluns a divendres fins a les 2 de la nit
L'Ajuntament de Barcelona confia tenir, l'any 2012, un patrocinador per a bicicletes o estacions
El granat increment tarifari –de 35 a 44 euros– que experimentarà l'abonament del Bicing a partir de l'1 de gener del 2012 anirà acompanyat d'una ampliació del funcionament del servei. De dilluns a divendres els seus usuaris el podran utilitzar fins a les 2 de la matinada, dues hores més tard que fins ara, mentre que l'hora d'obertura continuarà sent les 5 del matí. Pel que fa als caps de setmana i festius, no hi ha canvis, i el Bicing serà operatiu les 24 hores del dia de manera interrompuda. La tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació de l'Ajuntament de Barcelona, Sònia Recasens, va assegurar ahir que el sobrecost que té implícita aquesta millora –més desgast de les bicicletes o més hores de funcionament del servei d'atenció al client– no serà cobert pel consistori, sinó per l'empresa adjudicatària (Clear Channel). Recasens va afegir-hi que amb aquest eixamplament horari, el Bincing no pretén competir “sinó complementar-se” amb la xarxa convencional de transport públic, i que la mesura va especialment dirigida a aquells abonats que pleguen tard de treballar o que apuren les ofertes nocturnes d'oci de la capital catalana. Actualment, n'hi ha uns 1.500 més o menys estabilitzats que utilitzen el servei en la franja més pròxima a la matinada.
El nou horari ja serà vigent el dia 2 de gener, juntament amb l'actualització tarifària, que farà que cada abonat estigui cobert per una nova pòlissa d'assegurança. L'Ajuntament de Barcelona s'agafa de marge tot el 2012 per acabar de donar forma a canvis més profunds que vol anar introduint, com ara més modalitats de preus –lligades, per exemple, als usos que es facin de la bicicleta– i, sobretot, aconseguir un patrocinador privat que permeti alleugerir la factura que cada any paga el consistori barceloní per cobrir el dèficit del servei i que s'enfila fins als 13,5 milions d'euros. Hores d'ara, la corporació està negociant amb més d'una empesa potencialment interessada a fer d'anunciant a les 6.000 bicicletes que actualment hi ha operatives com, fins i tot, a les 420 estacions que estan escampades pel conjunt de la ciutat. Després del boom que va acompanyar el seu naixement, ara ja fa més de quatre anys, el Bicing ha entrat en una fase d'estabilització i consolidació. Actualment té 120.723 usuaris –gairebé 3.000 més que el 2010–, que cada cop fan servir el servei d'una manera més intensa. No pas en va, dels 11.149.539 usos que es van comptabilitzar l'any passat s'ha passat a 14.566.345, la qual cosa implica que cada abonat realitza més desplaçaments cada dia de mitjana –6,74, enfront dels 5,16 del 2010–. Les incidències també s'han reduït en un 29%, des que, l'estiu passat, es va canviar el sistema informàtic que regula tot el servei.
L'‘Ambicia't' de Granollers tanca
L'èxit que va tenir la implantació del Bicing a Barcelona va propiciar que altres municipis importessin la idea i creessin un servei de transport públic basat en el préstec de bicicletes. Un d'aquests casos és el de Granollers, que a finals del 2008 va posar en funcionament L'Ambicia't. Els inicis van ser prometedors, ja que es van enregistrar fins a vuitanta usos diaris del servei. Les xifres, però, van anar caient de manera progressiva fins als deu desplaçaments de mitjana al dia que es comptabilitzaven actualment sobre una flota de 79 bicicletes i 470 abonats. Un dels motius que, segons l'Ajuntament de Granollers, expliquen el fracàs de la iniciativa són les dimensions del municipi, on molts desplaçaments es poden fer a peu, o les queixes que havien provocat aspectes merament logístics com ara l'excessiu pes de les bicicletes. Així les coses, i davant els 80.000 euros anuals de despesa que representava el projecte per a les arques municipals, demà serà el seu últim dia de funcionament. Terrassa va ser una de les altres poblacions on el servei Ambicia't va acabar pel pedregar. El juliol passat va deixar de ser operatiu després de perdre 7.100 abonats en sis mesos des que va començar a ser de pagament.