Infraestructures i serveis

Vila admet el “fracàs” en el desdoblament de la R3

L'Estat ha incomplert el pacte i el conseller diu que sent fins i tot “un punt d'humiliació”

El polític defensa que en acabar aquest 2015 les millores a l'estació de Tarragona estaran acabades

Mea culpa del conseller de Territori i Sostenibilitat del govern, Santi Vila, respecte a l'aturada del desdoblament de la R3 de rodalies entre Montcada i Reixac i Vic, una obra, però, que és competència del Ministeri de Foment. Vila, en una entrevista ahir a La Xarxa, va assegurar que sentia fins i tot “un punt d'humiliació” en el tracte de l'Estat per aquest tema. Vila confiava en la paraula de Foment, entre altres coses per la seva relació personal amb la ministra Ana Pastor, però l'acord ha quedat en paper mullat . El govern i l'Estat van pactar, l'any 2013, que, descartat el desdoblament integral de la línia, la primera opció de la Generalitat, pel seu alt cost econòmic, s'estudiaria la proposta de fer-ho en tres trams, dos al Vallès Oriental i un a Osona, per millorar la capacitat de la línia R3 de rodalies i incrementar la freqüència de trens. La inversió prevista se situava entre els 60 i 70 milions d'euros. El calendari preveia l'elaboració dels estudis informatius al llarg del 2014, la posada a licitació de les obres durant aquest 2015 i l'execució dels treballs el 2016. Ha passat tot el 2014 sense cap avenç.

El conseller va defensar aquest desdoblament ferroviari com a “fonamental” per al territori, mentre que va defensar que “en el tram de Vic a Ripoll es poden cercar altres fórmules basades en la intermodalitat”. Justament avui es reunirà, a Ripoll, amb alcaldes afectats per l'aturada d'aquest projecte. Vila va assegurar que “més enllà d'obrir expedients cada cop que hi ha un problema de servei, poc més podem fer”.

Obres a Tarragona

Tot i admetre aquest fracàs respecte al desdoblament de la R3, Vila va defensar que el Ministeri de Foment està complint amb el pacte d'invertir de l'ordre de 200 milions d'euros en la millora de diferents infraestructures d'Adif. I, en aquest sentit, va ser taxatiu en assegurar que “a finals d'any les obres d'adequació de l'estació de Tarragona estaran acabades; aquest era el compromís de Foment i igual que estan complint a Caldes o a Figueres, compliran allà”. Vila va assegurar que entenia les queixes de la societat civil i de l'Ajuntament de Tarragona però també va insinuar que la protesta apareixia ara per la proximitat de els eleccions municipals. “A ningú se li escapa en quin any estem”, va sentenciar.

En l'entrevista, Vila es va felicitar pel fet que Foment es plantegi, com ha fet la Generalitat, desviar els camions de les carreteres convencionals a les autopistes, abonant part del preu del peatge, per millorar la seguretat de la xarxa viària. “Els camions han de circular per les autopistes on les carreteres convencionals no estiguin desdoblades, com ho hem fet nosaltres a les comarques gironines”, va dir.

LES FRASES

El fracàs en el desdoblament de la línia R3 de rodalies el visc amb un punt d'humiliació
Entenc les queixes de Tarragona, però no podem oblidar en quin any estem
Santi Vila
Conseller de territori i sostenibilitat
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.