La potència del llibre infantil il·lustrat sembla que sovint passa de puntetes en la producció editorial. Si més no, no es valora prou la creativitat narrativa i plàstica de les grans produccions que es fan en aquest camp. Només cal fer un tomb per les llibreries en l'apartat infantil per descobrir que aquest àmbit és molt madur.
La periodista Anatxu Zabalbeascoa i la il·lustradora Patricia Geis presenten la sèrie de llibres il·lustrats Aprèn a viatjar amb la Valentina, que proposa estimular el desig de viatjar en els infants. Ara, Tusquets Editors suggereix un tomb per dues ciutats que normalment es presenten com a antagòniques però que per al viatger podrien ser complementaries: Valentina a Barcelona i Valentina a Madrid. Cada volum inclou un mapa guia desplegable, una postal i un souvenir.
Sembla que tots els llibres sobre el conte de la Blancaneu estan escrits i dibuixats, però no. Hi ha lloc per a noves mirades. A Blancaneu. Un llibre teatre, de Jane Ray (Cruïlla), es proposa una obra pensada per estimular la imaginació i els sentits mitjançant un pop-up (llibres en relleu i desplegables), com si es tractés de l'escenari d'un teatre.
Els contes de fades no passen mai, tan sols es renoven. A l'episodi La prova màgica, de la sèrie Dolça Picarol, d'Emma Thompson (Beascoa), la Dolça Picarol ha de passar la prova que convoca la Granfada per saber si podrà passar de curs després de les vacances i poder titular-se com a fada. El llibre conté sorpreses amagades sota les solapes.
De sentiments i sensacions tracta el llibre Què m'està passant?, de la il·lustradora Eva Armisén i amb cançons (incloses en un disc compacte) de Marc Parrot (Lumen). Els autors s'han plantejat explicar als infants sentiments com ara l'amor, la ràbia, la por i l'enyorança, i de quina manera aquests sentiments produeixen determinades sensacions.
«Pel maig, es pesquen sardines a raig», diu la dita. A Dites de l'any, de Barcanova, en trobem una per a cada dia de l'any. Tot el saber popular concentrat en un llibre d'Estel Badó, Rosa Gil i Maria Soliva i il·lustrat per Montse Español.
A la col·lecció Mots vius de Barcanova s'hi troba la riquesa de les paraules. Cadascuna té la seva personalitat. En aquests llibres trobem paraules entremaliades, figurades, amagades i a Paraules sonores, algunes com ara plof; mèu; ding-dong; ha ha ha o grrr! Onomatopeies, és a dir, paraules que intenten reproduir el so de la cosa, persona o animal que vol expressar. Una obra d'Anna Gasol i Teresa Blanch amb dibuixos de Teresa Herrero.
Les noves tecnologies sembla que posen fi al romanticisme de les cartes i al món que les envolta. Al llibre En Faiquè, premi Hospital de Sant Joan de Déu 2009, de l'escriptora Ruth Vilar i l'il·lustrador Arnal Ballester, un carter presenta singulars personatges en un relat humà amb un cert toc surrealista.
Després de Nadal, Sant Esteve i cap d'any, arriba la nit més màgica de les festes del Nadal: la nit de Reis. La Galera presenta el llibre Els Reis d'Orient, de Xavier Carrasco i Pep Montserrat, amb l'al·licient de poder escoltar el conte en un CD narrat per Nina.
Stephen Mackey presenta Miki, on un jove esquimal i els seus amics el pingüí i l'ós polar viuen en un lloc on sempre és hivern. Un paratge gelat, fred i blanc dibuixat i pintat, però, amb un cromatisme i una sensibilitat força càlida.
Coco Books mostra una manera molt divertida d'aprendre l'alfabet: l'Animalfabet o l'alphapet, en anglès, ja que es tracta d'una obra bilingüe, en català i anglès. És un llibre didàctic per jugar, en què cada una de les lletres de l'alfabet és pot retallar. Cada lletra, a més, s'associa a formes d'un animal.
La gallina Crestablava –que dóna nom al conte (Castellenou)– fa el que totes les gallines: picotejar d'aquí i d'allà. Però el que la fa una mica singular és la seva afició a les històries de pirates. Somia que és Johnny Silver Gallina i aquests pensaments i fantasies li impedeixen posar ous. Com diria Lluís Llach, la gallineta ha dit que no. Els autors d'aquest llibre són Daniel Nesquens i Mariona Cabassa.
Béatrice Fontanel presenta La meva primera història de l'art (Cruïlla), un llibre que recorre els istmes de l'art amb aturades a les obres significatives de la història de l'art.
Compte amb els dracs, de la seva boca no només en surt una alè desagradable, també treuen foc. Llegendes de dracs (Timun mas), de Chris Mould i altres autors, presenta diversos relats que tenen el drac com a protagonista. Algunes de les històries provenen de les velles mitologies xineses i gregues.
La tesi del llibre Els animals tornen (Cruïlla), de Michael Krüger i Quint Buchholz, és què passaria si els animals tornessin al seu territori d'origen. Un assumpte complicat.