Societat

L'eix transversal s'obrirà com a autovia de cap a cap el dia 4

La Generalitat prepara el cobrament d'un peatge per a ús als camions pesants que la travessin des de Riudellots de la Selva fins a Cervera

L'aplicació del pagament començaria a finals de l'any 2013

L'eix transversal (C-25) desdoblat completament entrarà en servei el 4 de gener, ja que les obres s'han acabat i s'està treballant en la senyalització, la il·luminació, l'homologació de sistemes de seguretat i la realització de proves d'emergència en els túnels, segons informa Europa Press de fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. El responsable del departament, Lluís Recoder, va avançar al juny que l'eix desdoblat estaria operatiu el gener del 2013 de cap a cap, des de Cervera (la Segarra) fins a Riudellots de la Selva, tot i que les previsions eren que entrés en funcionament més tard, el mes d'agost del mateix any.

Les obres de l'eix transversal han suposat desdoblar 143 quilòmetres i construir-ne dos de nous d'autovia des de l'AP-7 fins a connectar amb l'N-II desdoblada a Caldes de Malavella. L'eix registra un tràfic d'entre 8.000 i 17.000 vehicles cada dia, amb un percentatge de circulació de vehicles pesats d'entre el 20% i el 30% en funció del tram, per la qual cosa el seu desdoblament ha de permetre millorar la seguretat viària, tenint en compte el pes dels accidents que tenien lloc en intents fallits d'avançaments a aquests vehicles en una via amb un únic carril per sentit en molts trams. La conselleria hi prepara l'aplicació de l'eurovinyeta, un peatge per als camions i vehicles de gran tonatge que preveu la UE en les vies transeuropees i que ja es cobra en diversos països de la Unió. A l'eix transversal, aquest peatge per a ús de la via el pagarien únicament els vehicles pesats que realitzin el recorregut complet d'aquest eix, des de Cervera fins a Riudellots de la Selva o a la inversa, però no es gravaran els recorreguts interns de caràcter intercomarcal. Al llarg de 2013 es concretarà el procediment d'implantació d'aquest peatge sobre el qual el govern de Mariano Rajoy ja s'ha pronunciat en contra en considerar que perjudica un sector afectat per la crisi com és el del transport.

Els aproximadament cinc milions anuals que es recaptarien amb els 3.000 camions que utilitzen de mitjana l'eix de Cervera a Riudellots són un ingrés que el govern català reconeix menor però que sí que hauria de dissuadir d'utilitzar una via totalment gratuïta a tots els camions que avui travessen Catalunya a través de les autopistes AP-7 i AP-2.

A més, es tracta que l'aplicació d'aquest peatge sigui fiscalment neutra per als transportistes catalans, i que una part de la recaptació es pugui dedicar al finançament d'aquesta infraestructura.

Amb 50 viaductes, 14 túnels i 40 enllaços, el desdoblament ha costat 733,8 milions, i el govern n'haurà de pagar 69,8 anuals de mitjana fins al 2040 en concepte de “peatge a l'ombra” –la concessió a Cedinsa dura 33 anys des de la seva adjudicació, el 2007, i l'obra es comença a pagar un cop entra en servei. Per la seva banda, Cedinsa preveu destinar durant el període de concessió 227 milions en conservació i explotació de l'eix.

LA XIFRA

733
milions
costarà el desdoblament de l'eix, que començarà a pagar-se ara i fins al 2040 a raó de 69 milions anuals.

L'última gran obra de Catalunya

L'eix transversal ha estat durant aquest primer mandat d'Artur Mas l'única gran obra pública a càrrec de les finances de la Generalitat que no s'ha sacrificat. També és la major obra viària abordada mai des de Catalunya i, a mig termini, la darrera, tenint en compte la gran càrrega financera que arrossegarà la institució pels diversos pagaments diferits d'obres als quals haurà de fer front en les dècades vinents. En aquest sentit, només cal recordar que l'executiu ja ha aturat sense calendari de represa la línia L9 i L10 del metro, on es preveu que només es posi en servei el ramal de l'aeroport, el 2014. Quan l'anterior govern va abordar el desdoblament, el que es va projectar va ser bàsicament doblar viaductes, túnels i calçada de dos carrils comptant que, quan es va construir, a l'època de Pujol, la via ja no es va desviar gairebé en lloc del seu eix, preveient una futura ampliació. L'únic tram nou de dos quilòmetres s'ha fet per connectar l'AP-7 i l'N-II a Caldes de Malavella. Finalment, el desdoblament ha suposat la construcció de 50 viaductes, 14 túnels i 40 enllaços amb les vies amb què connecta. Amb 59,3 metres d'alçada, el viaducte de Riudecós és el més alt de tot el traçat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.