Societat

Wert: “No és just ni és cert dir que la LOMQE menysté les llengües cooficials”

El ministre reitera que la llei orgànica de millora de la qualitat educativa no és un atac a la immersió lingüística

lamenta els “insults” i les “desqualificacions” que ha rebut durant el debat de la llei al Congrés

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha negat aquest dijous que la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat de l'Ensenyament (LOMQE) suposi cap menysteniment per les llengües cooficials o un atac al sistema d'immersió lingüística a Catalunya. Segons el ministre, la LOMQE simplement s'ajusta als dictàmens del Tribunal Constitucional per garantir el “dret” a l'escolarització en castellà i recull les condicions en què es pot aplicar la immersió lingüística “per evitar litigis en el futur”. Wert també ha lamentat els “insults” i les “desqualificacions” que segons ha afirmat ha rebut durant el debat al Congrés.

El ministre ha pres la paraula a la cambra baixa per defensar la Llei que quedarà aprovada previsiblement només amb els vots del PP. Ha rebutjat totes les crítiques de l'oposició, i ha tingut un interès “especial”, segons ha admès, per respondre les intervencions dels portaveus de CiU i ERC, que li han retret que hagi activat una llei per solucionar un “problema que no existeix” a Catalunya i que vulgui tornar als temps del “NO-DO”.El ministre ha negat que l'establiment de les assignatures troncals per part del Ministeri impliqui una “recentralització” del sistema educatiu. “El fet que l'Estat defineixi els currículums de les assignatures troncals no entorpeix que les administracions educatives i els centres resulti més ampli que en la llei anterior”, ha dit. En aquest marc, ha afirmat que les intervencions d'ERC i CiU sobre la llengua no tenen “res a veure” amb el que diu la Llei. “No és just ni és cert dir que hi ha un menysteniment de les llengües cooficials”, ha dit, perquè “aquesta és la primera llei educativa que atorga a tots els efectes que les llengües cooficials tenen el mateix tractament que l'oficial a tot l'Estat”.

També ha negat que la LOMQE suposi un atac a la immersió a Catalunya. “És cert que hem tractat la qüestió del castellà com una qüestió de drets”, ha dit, “però no és cert que hi hagi un atac a la immersió”. De fet, segons el ministre, aquesta és “la primera normativa estatal que recull l'existència d'aquest sistema d'immersió” i “l'únic que fa al respecte” és “deixar assentades a la llei per evitar litigiositat en el futur les condicions d'oferta en què aquest sistema d'immersió es pot considerar conforme al bloc constitucional”.

Un plantejament “respectuós” amb les llengües cooficials

Segons el ministre, el plantejament de la llei “no només és sumament respectuós amb les llengües cooficials sinó sumament conscient de l'element de riquesa i diversitat que aquestes llengües proporcionen”. També és “conseqüent”, segons Wert, amb el fet que “allà on hi hagi una llengua oficial pròpia l'objectiu del sistema és que els alumnes tinguin un coneixement tan alt com sigui possible tan de la llengua cooficial comuna com de la pròpia”. En aquest sentit, ha afirmat que la Llei “no arriba” a establir el sistema de bilingüisme integrat, i “l'únic que fa és establir un mecanisme temporal de salvaguarda de drets d'ús del castellà”.

Lamenta els “insults”

Més enllà de la qüestió de la llengua, Wert lamentat les “desqualificacions nascudes del prejudici” i els “insults i manifestacions desconsiderades” que ha rebut durant les intervencions dels grups de l'oposició, a les que ha acusat d'haver parlat “poc, per no dir gens” d'Educació.”Jo respecto totes les opinions, totes menys les que estan en flagrant contradicció amb el marc constitucional com algunes que s'han sentit aquest matí”, ha dit el ministre quan ha pres la paraula al debat de la LOMQE, que previsiblement serà aprovada aquest migdia només amb els vots del PP.

Defensa la LOMQE com a eina contra el fracàs escolar

El ministre ha assegurat que l'anàlisi que ha fet l'oposició és esbiaixat i ha destacat les virtuts de la reforma educativa respecte al marc actual. En aquest sentit ha afirmat que “no existeix segregació més greu que els resultats que obté ara el nostre sistema en termes d'abandó escolar”. També ha rebutjat que la seva sigui una llei segregadora o classista i ha afirmat que precisament el text busca reduir la taxa d'abandó escolar perquè “la immensa major part dels joves que cauen en l'exclusió del sistema educatiu pertanyen a les capes socials més desafavorides”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.