Opinió

JOSEP GRAÑÓ

DIRECTOR GENERAL DE HARLEY-DAVIDSON A ESPANYA I PORTUGAL

“Comprar una Harley és comprar llibertat, rebel·lia”

De Harley-Davidson es diu que és més que una marca, que darrere seu també hi ha un estil de vida. Per a tant dóna una moto?

(Riu) Indiscutiblement una Harley físicament és un vehicle de motor, que té dues rodes, manillar... Ara bé, no hi ha cap marca comercial que la gent se la tatuï al cos. I amb Harley això passa, i passa perquè justament és molt més que una moto. És també un estil de vida, una forma de demostrar com ets o com et veu la societat. Tenim 107 anys de recorregut, i per als americans això ja és la meitat de la seva història. A Europa comprar una Harley és comprar llibertat, rebel·lia, disfrutar de la carretera, descobrir gent nova o la possibilitat de fer camaraderia en les moltes concentracions que organitza la marca.

Aquesta vessant de club social que té Harley amb els propietaris de les seves motos és un factor clau per fer arrelar aquest sentiment?

Anar en grup, fer companyonia, és un dels valors que té la marca. Tu pots anar en una Harley sol o amb la teva parella, però si visites Extremadura –per posar un exemple– pots contactar amb el Chapter (l'equivalent a un club local de la marca) d'allà, que t'oferirà fer rutes espectaculars per la zona. Cal tenir present que el club de propietaris de Harley té un milió de socis a tot el món. Per a nosaltres aquest esperit és essencial.

Històricament, o tòpicament, aquestes motos s'han associat als motards de jaqueta de cuir i mirada desafiadora. Ara, però, la compren advocats i metges, no?

La marca es nodreix d'aquest mite i estètica, que li donen un toc rebel. El 99,99% dels nostres clients tenen aquest toc, però alhora la meitat són professionals liberals, tot i que també n'hi ha que són assalariats, empresaris, etc. La gent que compra les nostres motos són gent que els dissabtes o diumenges volen ser lliures, experimentar sensacions, però que durant la resta de la setmana poden estar operant en un hospital. I aquest sentiment de rebel·lia no vol dir, en absolut, que estiguin fora de la llei.

Una de les grans línies estratègiques de creixement de l'empresa passa per internacionalitzar la marca?

Sí. Des de fa dos anys aquest és el gran projecte de Harley-Davidson. S'ha creat un departament internacional per suportar, exclusivament, aquesta expansió a fora. Ja hem obert filials a molts països d'Europa, i igualment estem entrant a mercats com ara l'Índia, la Xina i Jordània, per citar només alguns exemples. I, per descomptat, també volem ser a Sud-amèrica i en altres economies emergents.

I en aquest procés d'expansió, però, sembla que ha renunciat a entrar en altres línies de negoci com la de la moto esportiva, no?

Aquesta internacionalització de la marca de què parlàvem ha d'estar centrada en el mercat custom, touring i roadster. Hem tancat la marca Buell i hem posat a la venda MV Agusta; amb això què estem dient? Doncs que Harley només se centrarà en el que sap fer. En els moments de crisi s'han de tenir clars els objectius, ja que això també ens permetrà presentar cada any més models nous de Harley.

I la crisi, per cert, els castiga molt?

La crisi és d'abast mundial i afecta totes les marques. Però si n'hi ha una que l'està capejant és Harley-Davidson. Aquest any a l'Estat estem creixent per damunt del mercat i no hem perdut cap concessionari, cosa que diu molt de la marca i de l'estratègia que s'ha dut a terme des de la filial espanyola. A més, tenim altres línies de negoci, com ara els accessoris i la roba, que representen un 20% de la facturació i, tranquil·lament, un 30% del benefici.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.