Les botigues de la Creu Coberta apliquen un pla pioner per adaptar-se als invidents

Els establiments disposaran d'una carta personalitzada en braille que identifica els seus productes

És un recorregut llarg, que arrenca amb l'aposta que ja fa anys van fer els comerciants de la Creu Coberta per adaptar els seus negocis als clients discapacitats físics. El pas següent, però, ha estat molt més ambiciós. Segons explica Lluís Llanas, president de l'associació de comerciants, el projecte –batejat com a Comerç en relleu– pretén alleugerir les dificultats amb què es troben molts cecs a l'hora d'anar a comprar: «Els costa molt, ja que han de preguntar constantment quins productes hi ha, les marques, i alguns, per reticència o perquè se senten cohibits, no ho acaben fent.» Però a banda d'aquesta voluntat de servei, el pla també té un profund caràcter estratègic. L'ONCE té la seu central a tocar de la Creu Coberta i, per tant, hi ha un filó potencial de clients propers que necessiten tenir a l'abast una nova modalitat de comerç adaptada, i sensibilitzada, a les seves circumstàncies.

El vèrtex principal del projecte són les cartes. Un catàleg escrit en braille i tipografia contrastada on s'enumera el que es pot trobar a cada establiment. O sigui, cadascun tindrà la seva. A hores d'ara ja se n'han editat 100, i a finals de mes se n'imprimiran un centenar més i començaran a ser distribuïdes entre els negocis que s'han sumat a la idea. Alguns usuaris, però, ja les han fet servir com a prova. Estan encantats. «És una iniciativa fenomenal i hauria de ser més generalitzada, ja que a vegades sembla que no hi hagi consciència de les dificultats que tenim els cecs per anar a comprar», comenta Susi Páez mentre el seu gos pigall, l'Ozzy –una joia–, no abaixa la guàrdia. L'elaboració, i impressió, de les cartes ha estat molt complexa, ja que no hi havia precedents d'una experiència a escala europea ni tan sols equiparable. A més, la campanya Comerç en relleu també preveu que cada botiga adherida disposi d'una placa identificativa a la façana. També hi ha la idea, molt embrionària encara, d'establir un dispositiu sonor que també permeti als invidents localitzar els establiments que formen part de la iniciativa.

Una distinció estatal

No paren. L'associació de comerciants de la Creu Coberta és un laboratori que no defalleix en l'esforç d'idear nous projectes per dinamitzar el comerç de proximitat. És allò de renovar-se o morir, ja que aquest eix tindrà d'aquí a pocs anys una competència atroç: el complex de les Arenes o el que es construirà a l'estació de Sants. Doncs bé, aquesta voluntat de buscar noves fórmules que els donin musculatura ha tingut un reconeixement per part del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, que els ha concedit el premi estatal de comerç interior. Una part de la dotació, 25.000 euros, servirà per finançar la campanya Comerç en relleu.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.