Infraestructures

El pla ferroviari encallat en no saber res del projecte sobre el tren convencional

Encara no comença el procés per decidir què es fa a l'espai alliberat del viaducte

L'Estat continua sense presentar el projecte que es reclama des de fa anys

El pla ferroviari de Girona que haurà de servir per decidir què es farà a l'espai que s'alliberi amb l'enderroc del viaducte continua encallat i així es mantindrà mentre l'Estat no presenti el projecte executiu del soterrament del tren convencional. L'Ajuntament de Girona –tant el govern com l'oposició– ha reclamat diverses vegades la necessitat d'accelerar els processos i que es desveli el projecte, per conèixer quins terminis d'execució es preveuen i com es pot repensar la ciutat.

L'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, reconeixia, fa unes setmanes, en la seva intervenció a l'audiència pública del TAV, que no es podia fer avançar el pla ferroviari sense conèixer els detalls del soterrament del tren convencional. Pagans va defensar que, un cop es conegui com s'executarà el soterrament del tram convencional, “caldrà fer un gran debat de ciutat, i molt participatiu, per decidir com aprofita la ciutat l'espai que deixi lliure el viaducte”. L'únic que es coneix del projecte del tren convencional és el traçat que anirà gairebé per allà mateix on passa ara el viaducte però pel subsòl. També se sap que el mateix projecte comportarà l'enderroc del viaducte des del sector de l'Hipercor fins a l'estació, però l'enderroc del viaducte queda subjecte a un acord entre l'Estat, la Generalitat i l'Ajuntament, que encara no s'ha subscrit, malgrat que fa anys que se'n parla.

Promeses i dubtes

L'abril de l'any passat, el ministre de Foment, José Blanco, anunciava, el dia que es posava en marxa la tuneladora del TAV, que aviat es coneixeria el projecte del tren convencional i que es destinarien 350 milions per a la seva execució. Una promesa perquè el projecte es realitzés a partir del 2012, quan s'haguessin acabat els treballs del TAV. Les retallades i el context de crisi fa que alguns temin que l'Estat n'ajorni l'execució i n'allargui la provisionalitat al centre de Girona. L'enderroc del viaducte obrirà grans perspectives per a la ciutat, des de fer-hi un tramvia fins a construir-hi parcs, escoles o un passeig, per bé que alguns temen que Adif vulgui fer-hi pisos per recuperar part de la inversió del projecte.

LA XIFRA

350
milions d'euros
va anunciar el ministre Blanco que es destinarien al soterrament del tren convencional a Girona.

LA DATA

2012
És l'any
que el govern de Madrid va anunciar que es posaria a licitació el projecte, un cop s'acabés l'obra del TAV.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.