Infraestructures

tarragona

El pas a nivell de la plaça dels Carros ja és història

Des d'ahir està prohibit el trànsit rodat en aquest punt negre de la xarxa ferroviària

D'aquí a un any s'haurà fet un pas subterrani per als vianants

Caldrà que passin dies fins que els tarragonins i les tarragonines s'acostumin a veure'l tallat, però des d'ahir al migdia el pas a nivell de la plaça dels Carros de Tarragona està tancat a la circulació. Això sí, només als vehicles, ja que, de moment, els vianants podran continuar creuant les vies pel mateix lloc, i obeint –o no– la indicació del semàfor fins que les obres obliguin a fer-ho per una altra passarel·la que s'hi habilitarà. Els treballs –a càrrec d'Adif i amb un cost de 3 milions d'euros– posen fi a una reivindicació històrica de més d'una dècada i consistiran en la construcció d'un pas inferior exclusiu per a persones, amb ascensor i escales mecàniques, que desembocarà just al costat del quiosc. Abans de la prohibició per circular-hi, l'arribada del tràiler amb les bigues de formigó necessàries per fer la tanca va aixecar força expectació i va fer alterar el trànsit de la Part Baixa uns minuts.

Malgrat que els plafons en què s'informa del tall del pas a nivell són grans i estan col·locats en diversos punts de Tarragona, pràcticament la majoria dels conductors no n'estaven al corrent i van haver de donar la volta a la plaça, conscients que si volien accedir a la zona marítima haurien de fer-ho pel pont de la Petxina, al Serrallo, i pel del passeig de la Independència o, si no, anar a buscar la Via Augusta per baixar a la platja del Miracle pel carrer Mestre Benaiges o bé pel passeig Rafael de Casanova.

Tot i que visualment l'espai projectava una imatge d'inaccessibilitat, encara hi va haver vehicles de dimensions reduïdes que van desafiar les instruccions dels operaris. Al cap d'uns minuts, la maniobra ja era impossible si no es volia malmetre la xapa i la pintura del cotxe.

Primera fase

El següent pas serà l'aixecament de la via que va cap al port per tal d'executar l'obra del pas inferior, just en el mateix emplaçament del pas a nivell actual. El túnel tindrà una longitud de 20 metres, 5 metres d'amplada i 3,2 d'altura. La segona fase, per a la qual encara no hi ha dotació pressupostària –el projecte sí que està redactat–, consistirà en la creació d'un altre pas subterrani destinat únicament a la circulació dels vehicles, el qual està previst que es construeixi just al costat. Serà un segon passatge inferior específic que tindrà un carril per sentit, però que no es començarà a tramitar fins que no s'acabi d'executar el primer. Paral·lelament, també es faran arranjaments a la plaça dels Carros, atorgant-li un aspecte molt més verd. Tot el projecte, que s'integra en la futura urbanització de la plaça, garanteix la preservació del clavegueram romà localitzat i que va obligar a modificar el projecte inicial, que no el va tenir en compte.

LA XIFRA

12
mesos
duraran aproximadament les obres d'eliminació del pas a nivell. Es calcula que l'estiu del 2012 estaran fetes.

LA XIFRA

3
milions
d'euros costa l'obra, que va a càrrec de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif).
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.