Madico retorna al CAER
El director que va obrir el Centre de les Arts Escèniques de Reus (CAER) torna tres anys després del seu comiat
El Consorci del Teatre Fortuny (format per Ajuntament de Reus, Generalitat i Diputació de Tarragona) va decidir ahir al matí proposar Ferran Madico com a nou director general. El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, el nomenarà en breu. Madico ja va ser el director artístic i responsable de les produccions del Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER) durant el període 2005-2008. En aquell primer tram, a més de Madico també hi havia Alfred Fort com a responsable de la gestió i els programadors de cada teatre. Tot i que el Bartrina continuava sent de titularitat municipal, la Generalitat va comprometre's a ampliar-li el finançament.
Madico serà director general, un nou càrrec. A partir d'ara, ell té potestat sobre els futurs directors del Festival Trapezi de circ i del Festival COS, de mim. Ahir, el Consorci també va proposar Lluís Graells (director del Festival COS, fins ara) com a nou gerent del Consorci.
Ferran Madico va ser el director artístic del Consorci que va aixecar el teló a Reus, era el primer Centre d'Arts Escèniques, un format que va inventar el primer tripartit i que volia evidenciar la descentralització de la producció tant escènica com visual per Catalunya. Durant els seus quatre anys de contracte va aconseguir situar el Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER) al mapa, signant les primeres coproduccions amb teatres públics (TNC i Lliure o Español) així com amb companyies. També va assumir el risc i va provar que la majoria de les seves produccions fessin temporades a la cartellera de Barcelona, fossin en sales alternatives o bé en sales privades i va establir vincles amb els altres centres d'arts escèniques.
Un cop va haver llençat i consolidat la marca, el Consorci no li va oferir un nou període de 4 anys i, a canvi, van atorgar la responsabilitat de dirigir la vessant artística Cèsar Compte. No només això, ja que a partir de llavors Compte va assumir les quatre funcions (programava els dos teatres, n'assumia la producció i la gestió).
Cèsar Compte, acomiadat a mitjan octubre per “pèrdua de confiança”, va voler marcar perfil en els nous llenguatges, sense perdre la vinculació amb el circ (sobretot gràcies al suport del Festival Trapezi). La columna central de la programació de Madico durant els primers quatre anys va ser les obres de text, tot i que també va defensar el circ amb el Trapezi i va fer gestos cap als artistes de nova escena, convencent Rodrigo García i, fins i tot, impulsant la professionalització de l'autoria del territori.
Tot i que la direcció del Festival Trapezi (la companyia Escarlata Circus) va anunciar el 2009 que abandonaria la direcció, la primavera passada va presentar l'últim cartell sense saber qui en seria el relleu. Fa quinze dies, Jordi Aspa, denunciava que Cultura encara no havia triat director, entre tots els que s'havien presentat, fet que qualificava de “falta de respecte” als ciutadans i a la cultura que durant 15 anys han anat consolidant el cartell de Trapezi a Reus. Cultura no volia aprovar el nou director perquè Madico l'havia de triar.Ara, en breu, se suposa que es farà pública la persona triada que haurà de programar a contrarellotge, per la indefinició política dels últims mesos.